Brigade bij het Montaigne Lyceum

Licentie

Op 25 januari ging de innovatiebrigade op pad. Ditmaal toog de stoet naar het Montaigne Lyceum in Den Haag, één van de scholen die ingeschreven heeft op het project Onderwijsteams van de InnovatieImpuls Onderwijs.

Het concept richt zich op het zo veel en goed mogelijk inzetten van onderwijsondersteuners zodat een deel van de taken van docenten kunnen worden opgevangen. Zo ervaart de leerling meer beschikbare contacttijd met een onderwijsgevende en de leraar krijgt meer tijd voor het leiden van het leerproces. Het Montaigne Lyceum werkt op alle afdelingen nu al met leerdomeinen. Hier werken grote groepen leerlingen samen. Instructie vindt plaats in aparte instructieruimtes, verwerking op het leerplein. De begeleiding op deze leerpleinen ligt grotendeels nog in de handen van docenten. De vraag waarmee de brigade werd uitgenodigd was dan ook: Hoe kunnen onderwijsondersteuners op de leerpleinen het best worden ingezet, zo dat professionele docenten worden ondersteund en de kwaliteit van het leerproces verbetert?

De dag begon met een wandeling door het gebouw en een kennismaking met zo’n leerdomein. Leerlingen werken aan verplaatsbare werkplekken, overal opgesteld in een ruim en kleurijk lokaal. Naar gelang de kleur van het stoplicht doen ze dit in stilte, met een beetje overleg of volledig in samenwerking met elkaar. Veel leerlingen geven aan juist vanwege de zelfstandigheid die je op het Montaigne Lyceum krijgt heel bewust voor deze school te hebben gekozen.
Het concept Onderwijsteams uit de InnovatieImpuls Onderwijs zal worden ingevoerd bij twee teams: het havo/Atheneum team en het Gymnasium team. Beide waren er tijdens deze Innovatiebrigade bij. De middag begon met een oriëntatie op de fundamenten van het vak van docent: wat is jouw drive om in het onderwijs te werken? Opvallend waren de overeenkomsten! Voor iedere docent lijkt in de eerste plaats het contact met leerlingen, het begeleiden van hun ontwikkeling en het aanboren van interesses en talenten centraal te staan. Ook de afwisseling van het beroep, de autonomie van een docent en het prettige dag/week/jaar ritme worden veelvuldig genoemd. 
Voortbordurend op deze fundamentele vraag werd de focus in ronde 2 al praktischer: welke werkzaamheden moet je als docent altijd zelf blijven doen en welke kun je eventueel afstoten? Ook hier was de eensgezindheid treffend. Elke docent wil zelf de controle en verantwoordelijkheid over het leerproces houden, zowel tijdens instructie als tijdens de uren op het leerplein. Dat betekent dus zelf toetsen maken en zelf zwakke leerlingen begeleiden bij hun werk. Anderzijds kan het afnemen van toetsen en ander surveillance werk in de handen van onderwijs ondersteunend personeel komen. Discussie, die was er ook. Toetsen nakijken? Moet je dat zelf doen? Of kan iemand anders dat met een goed model ook? En hoe zit het met het invoeren van de cijfers?
Na een korte pauze, het delen van de uitkomsten en het bekijken van het filmpje over het concept Onderwijsteams, was het tijd voor de laatste ronde: hoe gaan we nu concreet vormgeven aan onderwijsteams op het Montaigne Lyceum? Wat is hiervoor nodig? In ieder geval van essentieel belang blijkt de kwaliteit van de onderwijsassistent. Is het een goede, die zelf initiatief neemt en er 5 dagen in de week is, dan kan hij/zij een centrale en constante factor zijn in het leerproces van iedere leerling. Dit is een rol die een leraar nooit zal kunnen vervullen. Op die manier zijn onderwijsteams dus niet alleen een manier om hetzelfde te doen met minder bevoegde docenten, maar kan het ook een structurele verbetering van de kwaliteit van onderwijs betekenen.
Benieuwd naar meer uitkomsten van deze Innovatiebrigade middag? Bekijk het filmpje!

De Innovatiebrigadiers

Nicole Hanegraaf

Nicole Hanegraaf

School: Delta OnderwijsSchoolprofiel: POPlaats: OosterhoutAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: Met verschillende teams/ scholen ontwikkelen van een heldere visie op ontwikkelen en leren… Lees verder
Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder
Jody Rabs

Jody Rabs

School: OostenwindSchoolprofiel: POPlaats: RaalteOp Oostenwind werken we met Kernconcepten. Binnen ons onderwijs geven we het onderwijs vorm rond 8 Kernconcepten, waarbij we ons niet… Lees verder
Dennis Oeveren

Dennis Oeveren

School: Landstede groepSchoolprofiel: VOPlaats: Harderwijk  Mijn naam is Dennis van Oeveren. Ik ben docent,  en Master Leren en Innovatie bij Landstede Groep in Nederland. Mijn aanpak is om… Lees verder