Nieuwsbrief IIO februari 2015

IIO op Maat gaat verder met eigentijds onderwijs!

Licentie

In november sloten we vier jaar experimenteren met InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) af. Maar dat is pas het begin van ons werk.

We willen ervoor zorgen dat de opbrengsten van IIO in het dna van het onderwijs terecht komen. Daarom gaan we verder met IIO op Maat. We blijven actief op scholen en gaan op zoek naar nieuwe vraagstukken van leraren en schoolleiders. De leraren, schoolleiders en andere experts die aan IIO bijdroegen zetten hun kennis en netwerken in om collega’s verder te helpen. 

Tegelijk is er in de sectorakkoorden en de beleidsprioriteiten van het ministerie van OCW veel aandacht voor de meest urgente thema’s in het onderwijs. Juist wat we geleerd hebben binnen IIO kan hier enorm helpen om niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar verder te bouwen op wat er al is. In het primair onderwijs (po) gaan we ons extra richten op krimp, passend onderwijs en (top)talentontwikkeling. In het voortgezet onderwijs (vo) zijn dat e-didactiek, eigentijdse onderwijsmiddelen en-methoden, gepersonaliseerd leren en het lerarentekort bij de zogenaamde tekortvakken.

Houd voor de laatste ontwikkelingen van IIO op Maat de website in de gaten!

Ervaringen van een Brigadier

“Als SlimFit Brigadier verzorgde ik op een tweetal dagen van School aan Zet een lezing met daarna een workshop voor deelnemers aan het "Netwerk Kleine scholen". De deelnemers (directeuren, IB-ers, van kleine scholen) hebben allen te maken met krimp en voelen daardoor een (extra) urgentie om het lesgeven anders te organiseren. Maar ook onderwijsinhoudelijke zaken, of het voorbereiden van kinderen-van-nu op de toekomst, bleken redenen van interesse voor: ‘Hoe het leren anders te organiseren?’.” Lees verder.

Opbrengsten vier jaar experimenteren beschikbaar

Tijdens vier jaar InnovatieImpuls Onderwijs (IIO) hebben maar liefst 150 scholen uit het po en vo deelgenomen aan vijf innovatieve experimenten die ontwikkeld zijn in en door de onderwijspraktijk. Nu is het tijd om de opbrengsten hiervan voor het grote publiek beschikbaar te stellen. Zo zijn er in samenwerking met Leraar24 in totaal 6 dossiers met 24 video’s en enkele artikelen beschikbaar gemaakt. Het kwalitatieve onderzoek over de inzichten in onderwijsvernieuwing werd eerder gepresenteerd in de vorm van de publicatie; ’Impulsen voor vernieuwend onderwijs’ van het Kohnstahm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam. Lees verder.

Houd jij (of je collega!) je bezig met onderwijsvernieuwing? Word ook Brigadier!

Iedereen die in het onderwijs werkt, heeft ervaring met vernieuwing en verandering. Ben jij iemand die geen genoeg kan krijgen van het werken aan onderwijsvernieuwing? Wil je samen met andere vernieuwers en veranderaars in het onderwijs werken aan je eigen vraagstuk en zo je netwerk en kennis over onderwijsvernieuwing verder uitbreiden? En vind je het leuk om jouw kennis en ervaring verder te delen met andere scholen in het land? IIO daagt je uit om Innovatiebrigadier te worden en ondersteunt je daarbij met een compacte, on-the-job (kosteloze!) training. Lees meer over de training, het programma en de data. Je kunt natuurlijk ook collega’s aandragen! Meld je aan door een email te sturen naar Jos.

IIO-scholen doen mee aan Leerlabs Doorbraakproject Onderwijs en ICT

Een Leerlab bestaat uit een groep scholen, die gezamenlijk aan de slag gaan met een vraagstuk rondom gepersonaliseerd leren. Het doel van een Leerlab is dat scholen het gepersonaliseerd leren dat zij voor ogen hebben, ook daadwerkelijk in de praktijk gaan realiseren. Enkele IIO-scholen die eerder deelnamen aan de experimenten doen mee in de Leerlabs, delen hun ervaringen en gaan verder met hun nieuwe vraagstukken. Houd de website in de gaten voor de laatste ontwikkelingen.

Agenda

12 februari Flevokans conferentie, Almere
3 maart Kick-off doorbraaktraject, Texel
4 maart Innovatiebrigade-training dag 1, Amsterdam
18 maart Innovatiebrigade-training dag 2, Amsterdam
20 maart SlimFit op AVS-congres, Nieuwegein
23 maart School aan Zet po/SO conferentie, Lunteren

Bekijk de agenda voor meer informatie.

Wil je zelf aan de slag?

Ben je werkzaam op een school en ben je geïnspireerd geraakt door de voorbeelden van IIO? Of heb je een vernieuwingsvraagstuk en wil je hier mee aan de slag? Neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden! De projectleiding en de Brigadiers helpen je graag verder op een manier die bij jouw vraagstuk past.

Twitter mee!

Volg @IIOnderwijs op Twitter!

Verantwoording 2014

Voor de Experimentscholen volgt er ter afronding nog één verantwoording, namelijk de eindrapportage van het project InnovatieImpuls Onderwijs. Voor 1 april 2015 dient deze laatste verantwoording te worden ingediend bij DUO. De formulieren die u hiervoor dient te gebruiken zijn vanaf 15 januari 2015 te downloaden vanaf de site van DUO.

Uitkomsten kwantitatief onderzoek voorjaar 2015

Met het aanleveren van de laatste administratieve gegevens aan de contactonderzoekers van SEO en ResearchNed, is er voor de IIO Experiment- en controlescholen een formeel einde gekomen aan deelname aan het kwantitatieve onderzoek naar effecten van de vijf innovatieconcepten op de arbeidsproductiviteit, aspecten van de onderwijskwaliteit en werkdruk bij leraren. Ook via deze weg willen de onderzoekers alle scholen enorm bedanken voor de bereidheid om de benodigde inspanningen te leveren en het kwantitatieve onderzoek mogelijk te maken. De komende maanden worden al deze gegevens geanalyseerd en de resultaten beschreven in een eindrapport dat in het voorjaar van 2015 zal verschijnen. Ook streven we ernaar in 2015 een extra effectmeting uit te voeren. Lees verder.
Op de landelijke IIO-dag wordt de IIO Award uitgereikt aan de IIO-school die de meeste ontwikkeling heeft doorgemaakt. Jij kunt nu alvast de filmpjes van de genomineerde scholen bekijken en je stem uitbrengen. Zo bepaal jij welke vijf filmpjes op de landelijke dag zelf worden vertoond. De jury, onder voorzitterschap van Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing kiest hieruit uiteindelijk de winnaar van de IIO Award. Breng nu alvast jouw stem uit! Lees verder. 

De Innovatiebrigadiers

Maartje Hoeben

Maartje Hoeben

School: LVO Het KwadrantSchoolprofiel: VOPlaats: WeertIk houd me bezig met het invoeren van Big Picture Learning in de bovenbouw van het VMBO. Big Picture Learning is een gedachte, ontstaan in… Lees verder
Elly Marwitz

Elly Marwitz

School: SterrenscholenSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornIk houd inspiratie-bijeenkomsten en begeleid schoolleiders/ scholen/ kindcentra vanuit de SlimFit- boodschap: “Anders leren, anders… Lees verder
Jody Rabs

Jody Rabs

School: OostenwindSchoolprofiel: POPlaats: RaalteOp Oostenwind werken we met Kernconcepten. Binnen ons onderwijs geven we het onderwijs vorm rond 8 Kernconcepten, waarbij we ons niet… Lees verder
Lucelle Deneer

Lucelle Deneer

School: Christelijk College GroevenbeekSchoolprofiel: VOPlaats: ErmeloAls onderwijsvernieuwer houd ik mij vooral bezig met het ontwikkelen van lessen waarin gamification, beloningen en pgo’s gecombineerd… Lees verder