Achtergrond IIO

Licentie

InnovatieImpuls Onderwijs was een project rondom vernieuwing binnen het basis- en voortgezet onderwijs. Ontstaan uit de behoefte om scholen klaar te stomen voor de toekomst, richtte IIO zich op het toegankelijk maken van kennis en ervaring, het aanbieden van een landelijk netwerk en advies op maat over onderwijsinnovatie.

Een belangrijk onderdeel van IIO waren 5 innovatieve experimenten waar tussen 2010 en 2015 deden 150 scholen aan deel hebben genomen. De experimenten zijn ontwikkeld om scholen een beter inzicht te geven in aanpakken die zij kunnen hanteren om vernieuwingen door te voeren op hun school. Tijdens de experimenten was er aandacht voor de vraag wat wel en niet werkt op het gebied van schoolontwikkeling, zowel inhoudelijk, als op procesniveau. De opgedane kennis en ervaring deelde IIO in een netwerk voor onderwijsprofessionals die zich bezig houden met innovatie.

Daarnaast is er een netwerk voor en door vernieuwende denkers en doeners in het onderwijs tot stand gekomen: de Innovatiebrigade. Hierin inspireerden scholen elkaar als ervaringsdeskundigen. Bijvoorbeeld op deze website, of in de vorm van Bendecafés. Daarnaast trok de Innovatiebrigade erop uit naar scholen om samen een middag met een vernieuwingsvraagstuk of dilemma op school aan de slag te gaan.

Scholen die met vernieuwing aan de slag wilden, kregen advies en begeleiding op maat. IIO stimuleerde het innovatief vermogen van scholen om met en van elkaar te leren rondom gedeelde vraagstukken, op basis van de ervaringen van IIO-scholen.

InnovatieImpuls Onderwijs is ontwikkeld en wordt gecoördineerd door het CAOP en Kennislandin opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De volgende partijen maakten vanaf de start onderdeel uit van de klankbordgroep IIO: po-raadvo-raadAOb en CNV Onderwijs.

Longread over IIOInnovatieImpuls Onderwijs: de kracht van innoveren van binnenuitLees meer

De Innovatiebrigadiers

Tim Harmsen

Tim Harmsen

School: De HovenSchoolprofiel: POPlaats: Rosmalen, NederlandMijn kennis rondom het werken op een leerplein (in de onderbouw). En het deel uitmaken van een leerteam. Vormen van een rijke leeromgeving.… Lees verder
Hans Asbreuk

Hans Asbreuk

School: Stichting SignumSchoolprofiel: POPlaats: 's-Hertogenbosch e.o. Mijn ervaring als ‘Slim-Fit-school’ directeur zet ik nu vooral in voor het lokale onderwijsinnovatieproject PITCH073. Belangrijk… Lees verder
Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Irene Westeneng

Irene Westeneng

School: 'T Speel-KwartierSchoolprofiel: POPlaats: Veenendaal  Kindgericht onderwijs wat behapbaar is voor leerkrachten! Hoe maak jij het verschil in het onderwijs?  Wat moet blijven, wat moet… Lees verder