Achtergrond IIO

Licentie

InnovatieImpuls Onderwijs was een project rondom vernieuwing binnen het basis- en voortgezet onderwijs. Ontstaan uit de behoefte om scholen klaar te stomen voor de toekomst, richtte IIO zich op het toegankelijk maken van kennis en ervaring, het aanbieden van een landelijk netwerk en advies op maat over onderwijsinnovatie.

Een belangrijk onderdeel van IIO waren 5 innovatieve experimenten waar tussen 2010 en 2015 deden 150 scholen aan deel hebben genomen. De experimenten zijn ontwikkeld om scholen een beter inzicht te geven in aanpakken die zij kunnen hanteren om vernieuwingen door te voeren op hun school. Tijdens de experimenten was er aandacht voor de vraag wat wel en niet werkt op het gebied van schoolontwikkeling, zowel inhoudelijk, als op procesniveau. De opgedane kennis en ervaring deelde IIO in een netwerk voor onderwijsprofessionals die zich bezig houden met innovatie.

Daarnaast is er een netwerk voor en door vernieuwende denkers en doeners in het onderwijs tot stand gekomen: de Innovatiebrigade. Hierin inspireerden scholen elkaar als ervaringsdeskundigen. Bijvoorbeeld op deze website, of in de vorm van Bendecafés. Daarnaast trok de Innovatiebrigade erop uit naar scholen om samen een middag met een vernieuwingsvraagstuk of dilemma op school aan de slag te gaan.

Scholen die met vernieuwing aan de slag wilden, kregen advies en begeleiding op maat. IIO stimuleerde het innovatief vermogen van scholen om met en van elkaar te leren rondom gedeelde vraagstukken, op basis van de ervaringen van IIO-scholen.

InnovatieImpuls Onderwijs is ontwikkeld en wordt gecoördineerd door het CAOP en Kennislandin opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De volgende partijen maakten vanaf de start onderdeel uit van de klankbordgroep IIO: po-raadvo-raadAOb en CNV Onderwijs.

Longread over IIOInnovatieImpuls Onderwijs: de kracht van innoveren van binnenuitLees meer

De Innovatiebrigadiers

Mirelle Vermeulen

Mirelle Vermeulen

School: Hof ter WeideSchoolprofiel: POPlaats: UtrechtWat ik belangrijk vind in het onderwijs is het in hun kracht zetten van leerkrachten en schoolleiders. Wat zijn de kwaliteiten en hoe… Lees verder
Hans van den Ham

Hans van den Ham

School: PCBO De Diamant in Het Rooster, PCBO De Diamant in Het Kristal en PCBO De Diamant BeemteSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornBovenstaande scholen (3 aparte brinn nummers) zijn vanuit visie aan elkaar gekoppeld tot één scholencluster met een gemeenschappelijke… Lees verder
Frank Hermsen

Frank Hermsen

School: BS Op de HeuvelSchoolprofiel: POPlaats: GroesbeekAls manager in een wijkvoorzieningenhart is het mijn taak om zoveel mogelijk de verbinding te leggen en de samenwerking te realiseren met… Lees verder
Jan Jongeneelen

Jan Jongeneelen

School: R@velijnSchoolprofiel: VOPlaats: Steenbergen  Collega’s zeggen over mij “Jan weet in onze organisatie “out of the box” te zoeken naar oplossingen waar we door onze eigen… Lees verder