Achtergrond IIO

Licentie

InnovatieImpuls Onderwijs was een project rondom vernieuwing binnen het basis- en voortgezet onderwijs. Ontstaan uit de behoefte om scholen klaar te stomen voor de toekomst, richtte IIO zich op het toegankelijk maken van kennis en ervaring, het aanbieden van een landelijk netwerk en advies op maat over onderwijsinnovatie.

Een belangrijk onderdeel van IIO waren 5 innovatieve experimenten waar tussen 2010 en 2015 deden 150 scholen aan deel hebben genomen. De experimenten zijn ontwikkeld om scholen een beter inzicht te geven in aanpakken die zij kunnen hanteren om vernieuwingen door te voeren op hun school. Tijdens de experimenten was er aandacht voor de vraag wat wel en niet werkt op het gebied van schoolontwikkeling, zowel inhoudelijk, als op procesniveau. De opgedane kennis en ervaring deelde IIO in een netwerk voor onderwijsprofessionals die zich bezig houden met innovatie.

Daarnaast is er een netwerk voor en door vernieuwende denkers en doeners in het onderwijs tot stand gekomen: de Innovatiebrigade. Hierin inspireerden scholen elkaar als ervaringsdeskundigen. Bijvoorbeeld op deze website, of in de vorm van Bendecafés. Daarnaast trok de Innovatiebrigade erop uit naar scholen om samen een middag met een vernieuwingsvraagstuk of dilemma op school aan de slag te gaan.

Scholen die met vernieuwing aan de slag wilden, kregen advies en begeleiding op maat. IIO stimuleerde het innovatief vermogen van scholen om met en van elkaar te leren rondom gedeelde vraagstukken, op basis van de ervaringen van IIO-scholen.

InnovatieImpuls Onderwijs is ontwikkeld en wordt gecoördineerd door het CAOP en Kennislandin opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). De volgende partijen maakten vanaf de start onderdeel uit van de klankbordgroep IIO: po-raadvo-raadAOb en CNV Onderwijs.

Longread over IIOInnovatieImpuls Onderwijs: de kracht van innoveren van binnenuitLees meer

De Innovatiebrigadiers

Erwin Augustin

Erwin Augustin

School: BonnefantencollegeSchoolprofiel: VOPlaats: MaastrichtAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met vakoverstijgende gepersonaliseerde onderwijsvormen (differentiatie op maat), intergratie… Lees verder
Lucelle Deneer

Lucelle Deneer

School: Christelijk College GroevenbeekSchoolprofiel: VOPlaats: ErmeloAls onderwijsvernieuwer houd ik mij vooral bezig met het ontwikkelen van lessen waarin gamification, beloningen en pgo’s gecombineerd… Lees verder
Jan Jaap Wietsma

Jan Jaap Wietsma

School: ​Greijdanus ZwolleSchoolprofiel: VOPlaats: ZwolleBinnen IIO heb ik uitgebreide ervaring opgedaan met het geven van lessen met videoconferencing en het begeleiden van docententeams om daar… Lees verder
Karin Vriend

Karin Vriend

School: SBO MerlijnSchoolprofiel: POPlaats: Den HaagAls onderwijsvernieuwer met visie verbind ik  nieuwe leertheorieën  en vernieuwende onderwijsontwikkelingen aan het werken in de… Lees verder