Kwalitatief onderzoek

Licentie

Aan het einde van de looptijd van de vijf IIO Experimenten hebben we een kwalitatief onderzoek uitgevoerd om de geleerde lessen en ervaringen van de 150 IIO-scholen in kaart te brengen en verder te verspreiden.

Het effectenonderzoek door SEO en ResearchNed richtte zich met name op de effecten op arbeidsproductiviteit, onderwijskwaliteit en werkdruk. Het Kohnstamm Instituut en de Hogeschool van Amsterdam hebben een aanvullend kwalitatief onderzoek begeleid.

Hieronder kun je het onderzoek en de rapporten teruglezen.

 

 

Lees het complete kwalitatief onderzoekImpulsen voor vernieuw(en)d onderwijsDownload het rapport

Publicatie kwalitatief onderzoek

Binnen de experimenten van InnovatieImpuls Onderwijs zijn in de afgelopen jaren veel activiteiten in gang gezet. Al die activiteiten binnen scholen hebben een uiteenlopende reeks van resultaten opgeleverd, variërend van concrete nieuwe aanpakken en organisatievormen, tot nieuw elan in scholen. Naast concrete opbrengsten voor scholen leveren de ervaringen binnen de IIO Experimenten ook inzicht in de aanpak van veranderprocessen in scholen en in voorwaarden die daar een rol bij spelen.

Tijdens de landelijke IIO-dag zijn de eerste resultaten uit het kwalitatieve onderzoek bekend gemaakt. Leerlingen, leraren en de school merken duidelijk het effect van de experimenten. Scholen werken slimmer door hun onderwijs anders te organiseren. Leraren nemen waar dat leerlingen gemotiveerder zijn en zijzelf raken meer in gesprek met hun collega’s en de schoolleiding.

“We zien in het onderzoek dat er meer tijd ontstaat om aandacht te besteden aan de individuele leerlingen. Dit biedt zo een antwoord op passend onderwijs. Scholen worden meer veranderende en lerende organisaties, omdat er tijd ontstaat om echt met elkaar het gesprek over het onderwijs aan te gaan.”

– Marco Snoek, Lector Leren en Innoveren aan de Hogeschool van Amsterdam

Belangrijkste opbrengsten

  • Op ruim 150 scholen is geëxperimenteerd met met eigentijds onderwijs
  • Alle 5 experimenten hebben het contact tussen leraren onderling (peer review) en hun lerend vermogen vergroot
  • Schoolleiders en leraren zijn aantoonbaar beter in gesprek gekomen over de doelen van hun onderwijs
  • Leraren nemen waar dat leerlingen met meer plezier leren

Aanbevelingen uit het onderzoek

Hieronder vind je de belangrijkste aanbevelingen uit onderzoek. Uitgebreidere aanbevelingen lees je in het onderzoek of de factsheet zelf!

  • Maak innovatie een vast onderdeel van lerarenopleidingen
  • Innovatie vraagt betrokken schoolleiders en ruimte voor leraren
  • Deel kennis onderling
  • Blijf kritisch kijken naar de omgeving en de doelen

Van deze opbrengsten kunnen zowel IIO-scholen als andere scholen veel leren. Door het uitwisselen en bespreken van ervaringen met het innovatieproces en de opbrengsten daarvan kunnen deelnemers aan IIO zicht krijgen op effectieve aanpakken en randvoorwaarden. Dit kan vervolgens het innovatieproces op de eigen school weer voeden.

De Innovatiebrigadiers

Elly Marwitz

Elly Marwitz

School: SterrenscholenSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornIk houd inspiratie-bijeenkomsten en begeleid schoolleiders/ scholen/ kindcentra vanuit de SlimFit- boodschap: “Anders leren, anders… Lees verder
Carlina van den Heuvel

Carlina van den Heuvel

School: KBS De ViersprongSchoolprofiel: POPlaats: WijchenAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met visie gestuurd werken aan onderwijsvernieuwing. Het is niet mogelijk om onderwijsvernieuwing… Lees verder
Rob van Son

Rob van Son

School: De Nieuwe VesteSchoolprofiel: VOPlaats: CoevordenBinnen IIO ben ik begonnen met het project “Leerlingen voor Leerlingen”: het maken van educatieve films voor leerlingen door… Lees verder
Maartje Hoeben

Maartje Hoeben

School: LVO Het KwadrantSchoolprofiel: VOPlaats: WeertIk houd me bezig met het invoeren van Big Picture Learning in de bovenbouw van het VMBO. Big Picture Learning is een gedachte, ontstaan in… Lees verder