Scholen voor Scholen: een digitaal matchingsplatform voor onderwijsvernieuwers

Licentie

In Nederland is er een groeiende groep leraren en schoolleiders die kennis en ervaring willen uitwisselen over veranderings- en vernieuwingsprocessen. Op dit moment is er nog geen centrale, online plek om elkaar te ontmoeten, inspireren, ervaringen uit te wisselen en van elkaar(s fouten) te leren. Om dit infrastructurele gat te vullen hebben wij een startplan geschreven voor Scholen voor Scholen: een matchingsplatform waarop leraren en schoolleiders met onderwijsvernieuwers van andere scholen in contact kunnen komen. Onderwijsverbeteraars lichten hun good practices uit, waardoor hun kennis en ervaring overdraagbaar en bruikbaar is voor anderen. Het platform draagt daarmee bij aan de lerende cultuur in het onderwijs en de professionele dialoog tussen onderwijsprofessionals. Door met elkaar in contact te staan kunnen mensen in het onderwijsveld zichzelf en hun onderwijs continu verbeteren. Veranderen doe je namelijk niet alleen.

Het idee van een platform voor onderwijsvernieuwing is tot stand gekomen tijdens IIO. Tijdens IIO zijn zo’n 80 Innovatiebrigadiers opgeleid om andere scholen te helpen met onderwijsvernieuwing en hebben er een 5 experimenten plaatsgevonden, waaronder Videolessen, Onderwijsteams, Leerlingen voor leerlingen, E-Klas en Pal-student en SlimFit. Dit laatste is een innovatief onderwijsexperiment voor primair onderwijs waarbij het schoolsysteem wordt omgegooid, bijvoorbeeld door reguliere klassen te vervangen door units. SlimFit scholen hebben tijdens IIO gemerkt dat adaptief imiteren (een verandering inzetten door mee te kijken met anderen die een soortgelijk proces hebben doorgemaakt) een slimme en effectieve manier van leren en innoveren is. Tijdens het IIO-experiment SlimFit heeft een groep scholen een goed systeem van onderlinge samenwerking en kennisdeling ontwikkeld. Hieruit zijn lessen getrokken en op basis van het succes van de samenwerking is een bredere wens ontstaan om een netwerk voor kennisdeling op te zetten dat los staat van IIO, voor alle onderwijsvernieuwers in Nederland.

Het platform is bedoeld voor iedereen die in het onderwijs werkt, veranderingen wil doorvoeren en daarin van anderen wil leren. Dit kunnen leraren, team- en schoolleiders zijn, maar ook bestuurders, IB’ers en ICT-coördinatoren. Vernieuwen is voor ons zowel ‘elke dag een beetje beter’ als een grote omslag maken.

Voor en door het onderwijsveld

In het Startplan Scholen voor Scholen (werktitel) wordt omschreven hoe zo’n digitaal matchingsplatform eruit kan zien. Het startplan is voortgekomen uit de interactie met de beoogde eindgebruikers: leraren, schoolleiders en bestuurders uit het po en vo. Op iteratieve wijze is het platform ontwikkeld: we hebben eerst een prototype ontwikkeld, dat we hebben voorgelegd aan potentiële gebruikers. De feedback en suggesties hebben we gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuw en beter prototype. Deze stappen hebben we een aantal keer doorlopen.

Volgende stappen

Het idee voor Scholen voor Scholen is enthousiast ontvangen door de onderwijsprofessionals die we hebben gesproken. Daarom zijn we de afgelopen maanden in gesprek gegaan met een aantal partijen die wij als potentiële partners zien om het plan te adopteren en door te ontwikkelen.

Een van de belangrijkste uitgangspunten is dat het platform ontwikkeld wordt door een partij met een breed netwerk van leraren, scholen en besturen. Wij geloven namelijk dat dit het succes van het platform versterkt. Daarom zijn we in gesprek met onder andere de PO-raad en de VO-raad, die ons hebben gevraagd om een startplan aan te leveren. Daarnaast houden we de Onderwijscoöperatie en andere onderwijspartijen op de hoogte van onze ontwikkelingen en zijn we in contact met een aantal onderwijsbesturen in Nederland. Idealiter nemen een of enkele van deze partijen samen het concept over, zodat het eigenaarschap van de app echt bij het onderwijsveld ligt.

Vooralsnog zoeken we naar een partij die het platform tot stand kan brengen, en de rol als drager van dit startplan wil en kan vervullen. De komende maanden blijven we in gesprek met partijen om te kijken hoe het platform tot stand kan komen. Interesse? Het Startplan Scholen voor Scholen vind je hier.

De Innovatiebrigadiers

Karin Vriend

Karin Vriend

School: SBO MerlijnSchoolprofiel: POPlaats: Den HaagAls onderwijsvernieuwer met visie verbind ik  nieuwe leertheorieën  en vernieuwende onderwijsontwikkelingen aan het werken in de… Lees verder
Hans Asbreuk

Hans Asbreuk

School: Stichting SignumSchoolprofiel: POPlaats: 's-Hertogenbosch e.o. Mijn ervaring als ‘Slim-Fit-school’ directeur zet ik nu vooral in voor het lokale onderwijsinnovatieproject PITCH073. Belangrijk… Lees verder
Anja Augustus

Anja Augustus

School: bovenschools bij Stg. MeerderWeertSchoolprofiel: POPlaats: WeertIk ben sinds augustus 2014 werkzaam als bovenschools orthopedagoog bij Stg. MeerderWeert te Weert. Daarvoor werkte ik 13 jaar als Ib-er en… Lees verder
Marianne Rongen

Marianne Rongen

School: Wittering.nlSchoolprofiel: POPlaats: RosmalenOp dit moment houd ik me vooral bezig met het innoveren van het curriculum van Wittering.nl dat gebaseerd is op kernconcepten.  Elke… Lees verder