Scholentour

Inkijkje in vernieuwing

Licentie

Hoe organiseer je als school onderwijs bij krimp? Hoe ziet het werken in units met flexibele ondersteuning eruit? Hoe zorg je voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor alle kinderen. Hoe zijn de lokalen en werkruimtes ingericht? Hoe worden leerlingen gevolgd?

Met de scholentour van IIO op maat kunnen deelnemende scholen inspiratie opdoen bij scholen die staan voor ander onderwijs. Hoe ziet de dagelijkse praktijk eruit? Wat vraagt dit van de organisatie, van het personeel?  Tijdens een scholentour kijk je rond op deze scholen, ga je in gesprek met de directeur, met leerkrachten en leerlingen.
Scholen die aan de scholentour deelnemen willen:
• geïnspireerd worden door ander onderwijs
• kennismaken met andere manieren van organisatie van personeel
• een eerste stap zetten naar vernieuwing

‘Waardevol en praktisch’ -  scholentour Flore 2 en 3 februari 2015

Maar liefst 7 basisscholen van Stichting Flore (Noord-Holland) nemen begin februari deel aan de scholentour. De leerkrachten en directeuren van de Flore scholen, in totaal 31 deelnemers, gaan de eerste dag in twee groepen uiteen. De deelnemers van tour A, de startende scholen, melden zich ‘s ochtends eerst bij Op ’t Hof in Tricht en daarna bij de TOM-school Op de Heuvel te Groesbeek.

De groep van tour B, de ‘op pad’ scholen, bezoekt die dag ook twee basisscholen: IKC Mondomijn in Helmond en Het Talent in Lent. ’s Avonds presenteren de deelnemers aan elkaar de opbrengst van hun tour aan de hand van thema’s uit de slimfitapp zoals personeel, ict, leerinhoud, het volgen van leerlingen. De volgende dag gaat de hele groep op bezoek bij basisscholen De Diamant in Apeldoorn en Wereldwijzer in Hoorn.

De tweedaagse tour wordt afgesloten met een evaluatie, een vooruitblik  en afspraken over het vervolg. Voor de deelnemers van Stichting Flore was de tour intensief, een vol programma,  maar een rijke leerervaring en een inspiratiebron om zelf aan de slag te gaan.


Op bezoek bij IKC Mondomijn

Twee deelnemers over de scholentour:
Karin Kooij, Interim-directeur De Brug te Akersloot
‘Wat hebben we genoten zeg! Mooie dingen gezien. De  tour was voor ons heel waardevol en praktisch genoeg om ook daadwerkelijk stappen te kunnen zetten. Inzichten van belang voor het  veranderingsproces:  van mijn klas naar onze kinderen, van lessen plannen naar instructie  plannen en van ik doe alles naar wij doen het samen’.
Yvonne Rozeman, directeur Pater Jan Smitschool te Heerhugowaard
‘Het heeft bij ons net dat duwtje gegeven wat we nodig hadden. Deze reis zat als het ware in de zone van naaste ontwikkeling voor onze school. We krijgen twee nieuwe lokalen met flexibele wanden, die op dit moment gebouwd worden, we hebben meteen al aanpassingen gedaan, er komt een unit voor  groep 7 en 8 unit en dit gedeelte wordt echt anders ingericht. Op stichtingsniveau leeft SlimFit ook, maar lang niet alle scholen zijn zover. Dat is ook een proces’.

De Innovatiebrigadiers

Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder
Jan Jaap Wietsma

Jan Jaap Wietsma

School: ​Greijdanus ZwolleSchoolprofiel: VOPlaats: ZwolleBinnen IIO heb ik uitgebreide ervaring opgedaan met het geven van lessen met videoconferencing en het begeleiden van docententeams om daar… Lees verder
Nicole Hanegraaf

Nicole Hanegraaf

School: Delta OnderwijsSchoolprofiel: POPlaats: OosterhoutAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: Met verschillende teams/ scholen ontwikkelen van een heldere visie op ontwikkelen en leren… Lees verder
Karin Vriend

Karin Vriend

School: SBO MerlijnSchoolprofiel: POPlaats: Den HaagAls onderwijsvernieuwer met visie verbind ik  nieuwe leertheorieën  en vernieuwende onderwijsontwikkelingen aan het werken in de… Lees verder