Bendecafé: Leren in de 21ste eeuw

Licentie

Vul hier het evaluatieformulier in
Bekijk hier de foto’s van het Bendecafé

Actieplan Leraar 2020 – een krachtig beroep!

Bendecafé 8: Leren in de 21ste eeuw

In het Limburgse Echt vond op 6 december het eerste regionale Bendecafé plaats met als thema ‘Leren in de 21ste eeuw’. Ruim 120 leraren, schoolleiders, medewerkers en studenten van de lerarenopleiding kwamen bij elkaar om ervaringen te delen en vragen te stellen over nieuwe onderwijsvormen zoals flipping the classroom, Videolessen en social media. Leerlingen van het Connect College speelden een belangrijke rol. Twee leerlingen deelden op het podium hun visie op leren in de 21ste eeuw en bijna veertig leerlingen hielpen mee bij het parkeren, de organisatie en de catering. De middag kenmerkte zich door veel energie, enthousiasme en Limburgse gezelligheid. Aan het eind van de middag werd het  regionaal leercentrum Connect2Live officieel geopend. Lees hier het interview met directeur Jan Fasen.

Bezoekers werden hartelijk ontvangen met koffie, thee en Limburgse vlaai in de aula van het Connect College. Directeur Jan Fasen en Martine Maes van IIO openden de middag. Volgens Jan Fasen moet vernieuwing van onderop komen: ‘Wij hebben een plan gemaakt waarin staat dat we geen vernieuwing meer van bovenaf opleggen maar dat het vanuit de leraren moet komen’. Martine Maes vertelde over het IIO Experiment Videolessen waarbij scholen samen lessen geven en leraren samen hun lessen voorbereiden. Hierbij wordt expertise van de universiteit en andere scholen volop ingezet.

Op de vraag hoe het leren in de 21e eeuw er volgens hen uitziet, antwoordden leerlingen van het Connect College dat ze nog steeds een leraar voor de klas willen, maar hopen dat de lessen afwisselender worden door het gebruik van filmpjes en internet of bijvoorbeeld het kijken naar Engelse films zonder ondertiteling. Een van de leerlingen: ‘Ik wil het echte leven naar binnenhalen in de klas door bijvoorbeeld te skypen met een Spaanse leerling bij het vak Spaans’. Ook zat er een speciale gast op het podium: een leerling uit het jaar 1920 die benieuwd was hoe het leren er in de toekomst uit zou zien. Hij werkte nog met een krijtbordje en was erg onder de indruk van alle bewegende beelden, knopjes en moeilijke woorden zoals Facebookserver en social media.
In vier Solutions Salons vertelden leraren over de manier waarop zij social media, Videolessen, flipping the classroom en e-didactiek in de klas inzetten. Daarna bespraken de bezoekers aan verschillende tafels vragen die zij zelf hadden ingebracht. 

Bij de Solutions Salon over social media vertelde docente Vivian Verstappen van scholengemeenschap St. Ursula dat zij voor haar klassen Facebook-groepen gebruikt en dat leerlingen dan vragen van elkaar kunnen beantwoorden. Maar benadrukte ze, je moet het alleen doen als je het zelf ook echt leuk vindt om te doen. De aanwezigen waren het erover eens dat ze social media meer moeten gebruiken, maar veel leraren worstelen nog met de vraag hoe ze dat precies moeten doen.  Er blijkt veel behoefte te zijn aan praktische voorbeelden. Bij de Solutions Salon over Videolessen vertelde Eddy Danes van het Greijdanus College via een videoverbinding over zijn ervaring met Videolessen waarbij hij live in meerdere klassen tegelijk lesgeeft. Hij vertelde dat hij niet anders is gaan lesgeven en dat interactie met de leerlingen goed gaat. Via het gekoppelde smartboard in beide klassen kan hij gemakkelijk dingen kan laten zien. Dit werd enthousiast ontvangen, een docent: ‘Ik ben hierdoor geïnspireerd en wil er graag meer over weten!’.

De middag werd afgesloten met de opening van het regionale leercentrum Connect2live door het lanceren van de website www.connect2live.org. Op deze website kunnen leraren van elkaar leren en elkaar hun expertise aanbieden. 
Lees hier het interview met directeur Jan Fasen waarin hij vertelt over zijn ambitie met Connect2live. Bekijk hier de foto’s van het Bendecafé.

Wij kijken terug op een geslaagde middag en een goede samenwerking met het Connect College. We komen snel weer terug in Limburg!

De Innovatiebrigadiers

Rob van Son

Rob van Son

School: De Nieuwe VesteSchoolprofiel: VOPlaats: CoevordenBinnen IIO ben ik begonnen met het project “Leerlingen voor Leerlingen”: het maken van educatieve films voor leerlingen door… Lees verder
Berenike Vossebeld

Berenike Vossebeld

School: De DromedarisSchoolprofiel: POPlaats: NijmegenAls leerkracht in de bovenbouw heb ik de afgelopen jaren ervaringen opgedaan met meer onderwijs op maat. Ik ben sinds 2012 lid van de… Lees verder
Bettine Bakker

Bettine Bakker

School: Kindcentrum de HovenSchoolprofiel: POPlaats: Amersfoort, NederlandIk ben een leidinggevende met lef, daadkracht, ondernemerschap, visie en enthousiasme waarbij verbinding met de omgeving het sleutelwoord… Lees verder
Stef van Wickeren

Stef van Wickeren

School: Kindcentrum Campus Columbus (Dalton)Schoolprofiel: POPlaats: HeerhugowaardIk ben sinds 2005 ontwerper en directeur van een vooruitstrevend, eclectisch onderwijsconcept met Dalton als basis. Inmiddels uitgegroeid… Lees verder