Bendecafé: Onderwijs van morgen

Licentie

Bendecafé 11: vandaag de praktijk voor het onderwijs van morgen

Op 26 september kwamen Limburgse scholen voor de derde keer bijeen op een Bendecafé. Waar bij de twee eerdere Cafés de thema’s ‘Leren in de 21ste eeuw’  en ‘Het onderwijs persoonlijk maken’ centraal stonden, richtte men zich deze middag op het onderwijs van morgen. Ruim tachtig geïnteresseerden waren naar het Blariacumcollege in Venlo gekomen om hun ervaringen te delen met verschillende collega’s uit de onderwijspraktijk.
Na 2 eerdere succesvolle Bendecafés in Limburg organiseerden we op initiatief van het Blariacum college wederom een programma voor en door docenten en schoolleiders. Onder het genot van heerlijke vlaai werden de deelnemers ontvangen. Na een welkomstwoord van campusdirecteur Ton Sipkens waaiden de bezoekers uit naar vijf ruimtes waar verschillende showcases werden gehouden. In een daarvan sprak IIO’s Brigadier Michael Idema (OSG West-Friesland) over zijn ervaringen met het experiment Leerlingen voor Leerlingen. 
Toepassingen van filmpjes
In de showcase liet Michael allereerst een aantal filmpjes zien, welke door zijn leerlingen gemaakt waren voor de vakken Geschiedenis en Engels. Daarnaast gaf hij informatie over het gehele experiment. Vooral het leerrendement voor de leerlingen die zelf de filmpjes maakten werd door hem benadrukt. Ook kwamen er praktische zaken aan bod; hoelang duurt een goed filmpje maximaal, en wanneer is een filmpje eigenlijk bruikbaar? In het huidige schooljaar gaat het OSG Westfriesland zich vooral richten op de inzet van deze filmpjes in de les. Er zijn verschillende manieren waarop deze kunnen worden gebruikt; als voorbereiding op de lessen in de klas, als verdiepend materiaal voor bepaalde leerlingen of als inhaalmogelijkheid voor leerlingen die wegens ziekte afwezig zijn in de les op school. Deze verschillende mogelijkheden werden besproken met de geïnteresseerde aanwezigen, die erg nieuwsgierig waren naar de vele filmpjes.

Gelukkig was er in het Worldcafé opnieuw veel ruimte voor het stellen van vragen. Zowel over de praktische beschikbaarheid van de filmpjes (Waar vind ik ze? Kan ik deze ook downloaden? Zijn ze ook voor mijn vak beschikbaar?) als over de visie en intentie van het experiment Leerlingen voor Leerlingen werd uitgebreid gesproken.

Bij de plenaire afsluiting werden de thema’s uit de vijf verschillende showcases en Worldcafés nog kort teruggekoppeld, zodat iedereen ook hoorde wat er in de andere vier ruimtes aan bod was gekomen. Het maken van eigen content, de inzet van iPads in de klas, het vergroten van keuzemogelijkheden voor leerlingen door het gebruik van digitale media; met een heel scala aan ervaringen ging iedereen naar huis. Tot de volgende keer in Limburg!

De Innovatiebrigadiers

Karin Vriend

Karin Vriend

School: SBO MerlijnSchoolprofiel: POPlaats: Den HaagAls onderwijsvernieuwer met visie verbind ik  nieuwe leertheorieën  en vernieuwende onderwijsontwikkelingen aan het werken in de… Lees verder
Hans van den Ham

Hans van den Ham

School: PCBO De Diamant in Het Rooster, PCBO De Diamant in Het Kristal en PCBO De Diamant BeemteSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornBovenstaande scholen (3 aparte brinn nummers) zijn vanuit visie aan elkaar gekoppeld tot één scholencluster met een gemeenschappelijke… Lees verder
Dennis Oeveren

Dennis Oeveren

School: Landstede groepSchoolprofiel: VOPlaats: Harderwijk  Mijn naam is Dennis van Oeveren. Ik ben docent,  en Master Leren en Innovatie bij Landstede Groep in Nederland. Mijn aanpak is om… Lees verder
Tim Harmsen

Tim Harmsen

School: De HovenSchoolprofiel: POPlaats: Rosmalen, NederlandMijn kennis rondom het werken op een leerplein (in de onderbouw). En het deel uitmaken van een leerteam. Vormen van een rijke leeromgeving.… Lees verder