Brigade bij De Tweemaster

Licentie

Het eerste Bendecafé

Verslag woensdag 29 september 2010
Op 29 september kwamen ruim 60 mensen bij elkaar in het eerste Bendecafé van het Innovatorsnetwerk. Zoals het een echt Bendecafé betaamt, werden bij aanvang de keurige stoelenrijen omgebouwd tot gezelige caféhoekjes. Chris Sigaloff (Kennisland) gaf de aftrap met de presentatie ‘De kunst van het innoveren’. In de Solutions Salon, door Marieke Huber (SBO) in goede banen geleid, droegen deelnemers vraagstukken aan waar zij zelf in de praktijk mee worstelden. Iedereen ging vervolgens in groepjes aan de slag om oplossingen te bedenken voor de ingebrachte dilemma’s. Na het bespreken van de opbrengst van de Solutions Salon werd in de Denktank de Innovatiebrigade gepresenteerd. Dankzij de waardevolle inbreng van de deelnemers zal de eerste Innovatiebrigade in november zeker een succes worden.

De thema’s van de aangedragen vraagstukken liepen ditmaal flink uiteen. Van samenwerking met andere partijen en het meten van onderwijskwaliteit tot knelpunten mbt de wet- en regelgeving. Na een korte toelichting op de zes verschillende casussen ging men in groepen uiteen om door middel van een stevige brainstorm voor elk probleem een passende oplossingen te ontwerpen.

Een grote groep hield zich bezig met het dilemma van Annette van Valkengoed (Laterna Magica) over het monitoren van metacognitieve leereffecten in het basisonderwijs. Er werd een goede start gemaakt met de eerste fase van de Solutions Salon: de verkenning van het probleem. Vervolgens werden de mogelijke oplossingen geïnventariseerd. De Solutions Salon leverde Annette uiteindelijk een aantal concrete aanknopingspunten op, zoals het onderzoeken van bestaande meetinstrumenten om metacognitieve vaardigheden te monitoren. Een deelnemer beschreef de meerwaarde van deze Solutions Salon treffend: “Het is leuk dat zij een beetje vorm geven aan de droom die ik heb, dat je tijdens je hele loopbaan een portfolio van competenties meeneemt.” Een klein groepje onder leiding van Hans van der Ham (PCBO Apeldoorn De Diamant) hield zich met bezig met de knelpunten in de wetgeving waar hij met zijn sterrenschool tegenaan loopt. ‘Hoe kan ik mijn Sterrenschool betaalbare tussenschoolse opvang aanbieden en ook ’s zomers de deuren open houden?’

Geramé Wouters (Levende Talen) kijkt heel positief terug op de bijeenkomst. Zij droeg het dilemma van de zogenaamde ‘tekortvakken’ aan, zoals Russisch, waarbij er te weinig leerlingen per school zijn om het vak aan te kunnen bieden. Tijdens de Solutions Salon waren er uit haar groep een aantal heel concrete en bovenal innovatieve ideeën voortgekomen, zoals het organiseren van een onderdompel cursus van 1 of 2 weken of het organiseren van videolessen. Ideeën waar Geramé wel mee uit de voeten kan. Het liefst zou ze in de toekomst ook met andere betrokkenen die in het zelfde schuitje zitten verder nadenken over mogelijke oplossingen. Annette van Valkengoed sprak een vergelijkbare wens uit. Zij gaf aan het liefst een netwerk op te willen bouwen van mensen die te maken hebben met soortgelijke problematiek. Wellicht zullen in een volgend Bendecafé verdiepingshoeken plaatsvinden waar geïnteresseerden rondom specifieke onderwerpen bij elkaar komen.
Alhoewel de scholen tijdens het Bendecafé de dienst uit maken, waren er ook diverse andere betrokkenen op afgekomen. Jetse Beeksma van Kennisnet was eigenlijk toevallig binnengerold en liet weten het een inspirerende plek te vinden: ‘Vooral leuk om zo de verhalen van scholen zelf te horen!’

Iedere innovator heeft een clubhuis nodig
Het Bendecafé van het Innovatorsnetwerk is een plek voor scholen die zelf op zoek willen gaan naar manieren om ‘slimmer’ te werken. Zij doen in het Bendecafé inspiratie op om het onderwijs effectiever, beter en vooral leuker te maken. Zo’n plek is geen formeel georganiseerde bijeenkomst, maar een clubhuis voor onderwijsvernieuwers: een plek waar je anderen ontmoet, elkaar aanmoedigt, kennis deelt en hulp krijgt en geeft. Een gezellige bende, maar wel een bende die erop gericht is een voedingsbodem voor nieuwe ideeën en plannen te leggen. Die sfeer ontstond spontaan toen de stoelen, die per ongeluk in nette rijen waren opgesteld, door de deelnemers werden opgepakt en in caféopstelling weer bij elkaar gezet. De middag begon met een presentatie van Chris Sigaloff die ons ter inspiratie onderdompelde in ‘de kunst van het innoveren’. In rap tempo werden de belangrijkste misvattingen over innoveren aan de kaak gesteld. Innovatie hoeft helemaal niet productgestuurd te zijn, kan wellicht beter bottom-up dan top-down tot stand komen en het hoeft ook helemaal niet moeilijk of zwaar te zijn. Een filmpje liet zien hoe leuk en effectief een oplossing voor obesitas kan zijn. Naast deze misvattingen kwam ook een aantal handvatten voor vernieuwing in het onderwijs aan bod. Maar ’Als je hier niets aan hebt gooi je het gewoon weer weg’, luidde de wijze raad die Chris de deelnemers meegaf. Uiteindelijk is het Bendecafé een plek waar iedereen met elkaar, maar op zijn eigen manier met innovatie bezig kan zijn.

Na deze inspirerende start konden deelnemers vraagstukken voor de Solutions Salon aandragen. Deze sessie, geleid door Marieke Huber, zal vanaf nu iedere keer deel uitmaken van het Bendecafé. Heb je het deze keer gemist, dan is er bij het volgende Bendecafé in november weer een kans om met anderen na te denken over mogelijke oplossingen voor een dilemma binnen jouw school waar je zelf mee zit.

De 8e Montessori

Brigade bij De Tweemaster


Op 29 februari 2011 rukte de innovatiebrigade uit naar Openbare Basisschool De Tweemaster in Goes. De kinderen op De Tweemaster scoren bovengemiddeld op de CITO-toetsen, er heerst een gezellige sfeer op de school en het team is hecht en betrokken. Toch komen er de laatste jaren minder kinderen op de school en heeft De Tweemaster een te kampen met een imagoprobleem. Het schoolgebouw nodigt niet uit tot binnenkomen, maar eenmaal binnen willen leerlingen en ouders eigenlijk niet meer weg. De brigade richtte een programma in waarbij er plenair en in groepjes nagedacht kon worden over de manier waarop de buitenkant van de school overeen kan worden gebracht met de binnenkant en hoe goede elementen van de school meer zichtbaar kunnen worden gemaakt.

Na een inspiratieronde kregen leerkrachten, ouders, MR-leden en leden van de directie de kans om in groepjes het huidige schoolgebouw opnieuw in te richten of vorm te geven. Daarbij mocht worden uitgegaan van de bestaande situatie, maar er mocht natuurlijk ook ‘over de muren heen worden gekeken’. In totaal werden 4 plattegronden gepresenteerd en alle nieuwe ideeën werden op een rij gezet. Na een stemronde werd duidelijk welke ideeën de voorkeur hadden en kon een plan van aanpak worden geschreven.

Een onderscheid in laaghangend fruit (veranderingen zonder budget), aanpak schoolplein en aanpak schoolgebouw (binnen), zorgde voor draagvlak binnen het team. In kleine groepjes zullen plannen van aanpak worden geschreven en waar mogelijk op korte termijn worden uitgevoerd. De dag na de brigade konden bepaalde ideeën al worden doorgevoerd. Voor andere ideeën is extra denkwerk, daadkracht, budget of lange termijnplanning nodig. Iets waar de directie van Nobego graag over meedenkt en aan bijdraagt!

De brigade komt graag een keer terug bij De Tweemaster om de uitwerkingen van de ideeën te zien!

Montaigne Lyceum

De Innovatiebrigadiers

Frank Hermsen

Frank Hermsen

School: BS Op de HeuvelSchoolprofiel: POPlaats: GroesbeekAls manager in een wijkvoorzieningenhart is het mijn taak om zoveel mogelijk de verbinding te leggen en de samenwerking te realiseren met… Lees verder
Lucelle Deneer

Lucelle Deneer

School: Christelijk College GroevenbeekSchoolprofiel: VOPlaats: ErmeloAls onderwijsvernieuwer houd ik mij vooral bezig met het ontwikkelen van lessen waarin gamification, beloningen en pgo’s gecombineerd… Lees verder
Stef van Wickeren

Stef van Wickeren

School: Kindcentrum Campus Columbus (Dalton)Schoolprofiel: POPlaats: HeerhugowaardIk ben sinds 2005 ontwerper en directeur van een vooruitstrevend, eclectisch onderwijsconcept met Dalton als basis. Inmiddels uitgegroeid… Lees verder
Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder