Conferentie E-klas en PAL student 18 april

Licentie

IIO Conferentie E-klas en PAL student

Op 18 april jl. kwamen vele enthousiaste E-klasdocenten bij elkaar op de Vrije Universiteit in Amsterdam, onder leiding van penvoerder Stan Poppe en bovenschools projectleider Cor de Beurs. Tot welke inzichten kwamen zij?
De middag werd geopend met een positieve mededeling. De aanvraag van extra middelen is de dag ervoor goedgekeurd waardoor het experiment een jaar langer kan doorgaan. De zaal is hier zichtbaar blij mee, en tegelijkertijd benadrukt Cor het belang van dit extra jaar. De experimentscholen bevinden zich in een belangrijke fase van het innovatieproces, waarbij opschaling en verspreiding hoog op de agenda staan. Dit geldt zowel voor binnen als voor buiten de experimentscholen. Dit thema is dan ook de rode draad van de middag.
 
Hoe pakken we samen deze uitdagingen van een breder draagvlak verwerven en verspreiding aan? De vele discussies benadrukken het belang dat de aanwezigen voelen. De docenten verdelen zich vervolgens per vak om hun inzichten te bediscussiëren. Bij het vak natuurkunde geven twee docenten een presentatie over de E-klas die zij samen hebben ontwikkeld. Zij benadrukken dat het gebruik van een E-klas een andere vorm van didactiek vereist, omdat de interactie met leerlingen anders is. Andere docenten geven als tip mee om verschillende werkvormen te gebruiken in één les om de concentratiespanne van leerlingen hoog te houden.
De werkgroepen koppelden vervolgens hun tips en inzichten plenair terug. Docenten geven aan dat het gezamenlijk inhoudelijk ontwikkelen van een E-klas zorgt voor eigenaarschap. Het geven van goede voorbeelden en overleg binnen de sectie kan er toe leiden dat andere docenten ook enthousiast raken, waardoor het draagvlak binnen een school groter wordt. Vakdocenten die samen kennis uitwisselen via steunpunten versterken dit proces nogmaals. Een ander voorstel is het opnemen van een E-klas in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Heb je zelf als ervaringsdeskundige met dit experiment nog andere inzichten opgedaan tijdens de bijeenkomst meld dit dan via onderstaand emailadres. Wil je meer weten, kijk dan op de pagina van het experiment E-klas & PAL-student.
Wil je als school ook aan de slag met E-klassen of heb je nog vragen? Neem dan contact op via info@innovatieimpulsonderwijs.nl

De Innovatiebrigadiers

Mark ter Horst

Mark ter Horst

School: De DiamantSchoolprofiel: POPlaats: ApeldoornAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: dicht bij de werkvloer staan, horen wat medewerkers, ouders en kinderen bezighoudt en… Lees verder
Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder
Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Lucelle Deneer

Lucelle Deneer

School: Christelijk College GroevenbeekSchoolprofiel: VOPlaats: ErmeloAls onderwijsvernieuwer houd ik mij vooral bezig met het ontwikkelen van lessen waarin gamification, beloningen en pgo’s gecombineerd… Lees verder