Flevolab: vervolg Open Labsessies

Licentie

Op het IIO Flevokans Bendecafé met de toepasselijke naam Flevolab komen 40 docenten, teamleiders en directeuren van meerdere scholen uit deze streek samen om het thema “Iedere leerling een eigen device” te bespreken. Het Helen Parkhurst College heeft haar deuren voor ons geopend. Bekijk hier het verslag met de filmpjes en presentaties van het Flevolab Bendecafé.

Vervolg in Open Labsessies

Dit Bendecafé is ook bedoeld als de start van een aantal themagroepjes van docenten en schoolleiding die hun vraag verder willen uittesten en onderzoeken. Deze nieuw gevormde themagroepjes vanuit meerdere scholen gaan de komende maanden aan de slag met een zelfgekozen doel volgens een zelf benoemd tijdspad. Dit noemen we de Open Labsessies.

In een volgend Bendecafé ontmoeten ze elkaar weer, laten zij zien wat zij hebben gedaan en wat ze anderen aan tips en ideeën kunnen meegeven. InnovatieImpuls Onderwijs faciliteert deze groepjes, zeg maar als een stok achter de deur en makelaar van expertise en ervaringen vanuit andere IIO-scholen.

1. Hoe kan ik voldoende feedback geven op ingeleverde praktische opdrachten, zodat ik zelf niet verdrink in het werk?
Hoe voorkom je als docent dat je verdrinkt in het ingeleverde materiaal? Als docent onvoldoende tijd om feedback te geven. Leerlingen kunnen elkaar feedback en tips/tops geven. Leerlingen kun je hierin in trainen tijdens mentorlessen. Via google drive kunnen zij opmerkingen/feedback aan elkaar geven. De vraagindiener wil dit graag gaan uittesten.

Dit gaat het groepje verder onderzoeken: op een slimme manier effectief feedback geven op ingeleverde opdrachten/verslagen. Dit is het zelfgekozen doel (en tijdsspanne): Hoe kunnen we leerlingen kritisch naar hun eigen werk en dat van anderen laten kijken? Dat bespaart de docent veel tijd. Voor de zomervakantie materiaal uitwisselen. In de klas uitproberen voor de herfstvakantie.

Dit is de eerstvolgende actie: materiaal/voorbeelden zoeken waarmee je leerlingen kunt leren op een positieve manier feedback te geven.

2. Hoe kan ik formatief toetsen om beter te differentiëren in beta-onderwijs?
Je moet óf veel geld besteden aan moderne apps, óf veel tijd besteden om de toetsen zelf te koppelen aan een bepaalde module. Zijn er andere opties om het doel van formatief toetsen te bereiken?

Denk aan de groep zelf, wat is belangrijk en welke vaardigheden spelen een rol?
Denk aan de zelfreflectie van leerlingen.
In toets vraag stellen: Beheers je dit onderwerp op havo of mavo-niveau? Deel antwoord met mentor.
Niet alleen het doel van formatief toetsen is belangrijk, maar ook wat er in de groep zelf speelt.
Dit is het zelfgekozen doel (en tijdsspanne): de tijdsspanne is een half jaar waarin we toewerken naar een ‘model‘ voor formatieve toetsing met daaraan gekoppeld een tool. Dit is de eerstvolgende actie: Wij willen alleen verder in door IIO gefaciliteerde bijeenkomsten. Ieder neemt deel mee met de geschikte tool.

3. Hoe te beginnen met ‘iedere leerling een eigen device’: Lwoo/basis/ kader scholing docenten
Begin klein met onderdelen die je zelf goed beheerst. Niet perse alle lessen al digitaal maken. Ook: docenten help elkaar. Neem tijd op in het rooster, waarin alle betrokken docenten vrij zijn en kunnen overleggen. En een heleboel goede apps. Dit groepje bespreekt in de eerste sessie na de zomer een zelfgekozen doel en tijdsspanne voor het vervolg.

4. Taalonderwijs met de iPad: op welke manier wordt dit al gedaan op andere scholen? Met welke apps?
Uitwisselen van ervaringen. Opgesplitst moderne/vreemde talen en Nederlands. Welke apps kennen we, welke om vaardigheden te ontwikkelen. Geen van allen nog de nodige ervaringen.

Tip voor Nederlands: een school is heel enthousiast over de methode Brutaal. Verder blijft de vraag naar een goede digitale methode Nederlands nog steeds staan. Deze vraag kunnen gezamenlijke scholen wellicht adresseren bij uitgeverijen, vo-content, of…

Dit gaat het groepje verder onderzoeken: Hoe geef je interactief les in een moderne vreemde talenklas m.b.v. de iPad (+welke apps gebruik je)?

Dit is het zelfgekozen doel (en tijdsspanne): voor jan 2015 een lijst met bruikbare apps + handleiding + werkvormen.

5. Grenzeloos persoonlijk. Wat zijn we principes/uitgangspunten waarop we in de toekomst ons onderwijs willen vormgeven?
Er bestaan veel mooie dromen hoe het onderwijs er uit zou moeten zien: geen klassen, geen opleidingen, geen leerjaren, maar wel gepersonaliseerd. Welke dromen zijn er? Welke dromen zouden ook realiseerbaar kunnen zijn? En vooral belangrijk: hoe kun je dat realiseren in een bestaande schoolsituatie, of moet je een compleet nieuwe school starten?

Dit gaat het groepje verder onderzoeken:

dromen
oplossingen
transitiemogelijkheden
Het zelfgekozen doel, de tijdsspanne en de eerstvolgende actie worden voor de zomer besproken.

Volgende Bendecafés

De komende maanden hebben jullie (en andere geïnteresseerde collega’s) weer de kans om in eenzelfde setting van een Bendecafé handige tips uit te wisselen, van elkaar te leren en vervolgstappen te zetten op de hierboven genoemde vragen. Ook als je nieuwe vragen hebt, kun je die inbrengen om collega’s uit de regio te vragen om mee te denken.

Voor in de agenda:

Woensdagmiddag 1 oktober 2014: Bendecafé op het Emelwerda college, locatie De Es
Maandagmiddag 9 februari 2015: Bendecafé op het Almere College, Dronten
Donderdagmiddag 23 april 2015: Bendecafé op het Helen Parkhurst, Almere

De Innovatiebrigadiers

Rob van Son

Rob van Son

School: De Nieuwe VesteSchoolprofiel: VOPlaats: CoevordenBinnen IIO ben ik begonnen met het project “Leerlingen voor Leerlingen”: het maken van educatieve films voor leerlingen door… Lees verder
Tim Harmsen

Tim Harmsen

School: De HovenSchoolprofiel: POPlaats: Rosmalen, NederlandMijn kennis rondom het werken op een leerplein (in de onderbouw). En het deel uitmaken van een leerteam. Vormen van een rijke leeromgeving.… Lees verder
Berenike Vossebeld

Berenike Vossebeld

School: De DromedarisSchoolprofiel: POPlaats: NijmegenAls leerkracht in de bovenbouw heb ik de afgelopen jaren ervaringen opgedaan met meer onderwijs op maat. Ik ben sinds 2012 lid van de… Lees verder
Mirelle Vermeulen

Mirelle Vermeulen

School: Hof ter WeideSchoolprofiel: POPlaats: UtrechtWat ik belangrijk vind in het onderwijs is het in hun kracht zetten van leerkrachten en schoolleiders. Wat zijn de kwaliteiten en hoe… Lees verder