Interview Jan Fasen over het regionaal leercentrum Connect2Live

Licentie

Op 6 december werd Connect2Live officieel geopend tijdens het Bendecafé op het Connect College in Echt. Connect2Live is een regionaal leercentrum waarbij leraren op de website www.Connect2Live.org elkaar hun expertise aanbieden en zo leernetwerken vormen. Jan Fasen is directeur van het Connect College in Echt en hij vertelt over zijn ambitie met Connect2Live.

Wat is de aanleiding voor het opzetten van Connect2Live?
Ik ben van mening dat wanneer je als schoolleider vindt dat leraren moeten blijven professionaliseren je de morele plicht hebt om die leraren in hun eigen school een professionaliseringsaanbod te doen. Dit aanbod moet dan gericht zijn op de vragen en problemen die leraren dagelijks tegenkomen in hun werk met leerlingen en dat hen vanaf morgen helpt om het anders of beter te doen. Daarnaast moet het een aanbod zijn dat leraren verleidt om de hun vertrouwde manier van werken te verrijken met nieuwe inzichten die wellicht meer recht doen aan het organiseren en invullen van het leerproces van de hedendaagse leerling. Ik formuleer dit allemaal voorzichtig, niet vanwege twijfel, maar uit overtuiging dat dwang hier niet helpt. Verleiden en laten zien dat er ook nog andere middelen en mogelijkheden zijn en de leraar in een situatie brengen waarin hij hiermee kan oefenen hebben volgens mij uiteindelijk het meeste effect.
Inmiddels staat er een divers aanbod klaar van mentorentrainingen tot klassenmanagement tot werken met verschillende werkvormen. Maar ook hebben we een complete minor ‘leren in de 21e eeuw’ voorhanden. De kracht zit hem daarnaast in de hoeveelheid leraren van mijn eigen school die hun expertise aanbieden op de website van Connect2Live voor die leraren die deze expertise nog niet zo goed beheersen. Samen leren, met en voor elkaar.
Wat is jullie ambitie met Connect2Live?
Onze ambitie is om dit verder uit te bouwen en hier een leernetwerk te creëren dat schooloverstijgend is, heel gemakkelijk bereikbaar is, je altijd snel in contact brengt met de juiste collega’s, je ondersteunt in het toepassen van je nieuwe inzichten én een platform is waarop je ontwikkeling gedeeld wordt met anderen. De vrager wordt op een gegeven moment aanbieder van expertise en deelt het geleerde met anderen. Een leergemeenschap is dan geboren.
Een andere heel belangrijke ambitie is dat Connect2Live tot doel heeft om kennis te creëren. Kenniscreatie door middel van innovatie en onderzoek. Connect2Live moet een plek worden waar geëxperimenteerd kan worden met nieuwe dingen en die een vindplaats wordt voor relevant onderzoek van en door leraren.
Wat biedt Connect2Live voor docenten en schoolleiders?
Connect2Live biedt schoolleiders de mogelijkheid om kaders te geven aan de professionele ruimte van leraren. Die ruimte zou wat mij betreft vooral gevuld mogen worden met kansen, vrijheid en mogelijkheden om vanuit de overtuiging van de leraar samen met andere leraren invulling te geven aan hun visie op onderwijs. Met elkaar in dialoog, maar ook concreet andere dingen doen. Met leraren en met leerlingen. Niet voorgeschreven vanuit de schoolleiding, maar vanuit een visie die leraren inspireert en faciliteert om nieuwe dingen te ontdekken en fouten te mogen maken. Een lerende leergemeenschap die vooral groeit omdat ze ruimte geeft aan fouten.
Wat doen jullie om leren in de 21ste eeuw dichterbij te brengen?
Het 21e eeuws leren definiëren we niet. Het verbeeldt naar ons idee wel een reis die leraren en leerlingen samen gaan en die op onze school stoelt op vijf pijlers: creativiteit, mediageletterdheid, kennen en kunnen, respect is doen, ethisch bewustzijn. Dat betekent dat de organisatie van het leerproces losgeweekt wordt van het dominante systeem zoals we dat nu kennen en de inhoud van het leren gericht is op de individuele leervraag van elke leerling. Samen met externe partners proberen we leraren vanuit deze inzichten uit te dagen om op een geheel andere manier dan ze tot nu toe gewend zijn na te denken over leren en wat dat betekent voor de inhoud en het proces.
Het is een regionaal leercentrum: hoe ziet de samenwerking met andere scholen in de regio eruit? 
In principe heeft elke school via onze website www.Connect2Live.org toegang tot het leercentrum en kan daardoor gebruik maken van het aanbod en de mogelijkheden.
Wat is de rol van leerlingen in Connect2Live?
Elke school barst zowat uit haar voegen van de enorme hoeveelheid kennis die daar (vaak onaangeroerd) aanwezig is. Bij medewerkers, maar ook bij leerlingen. Die kennis en ervaringen willen we laten vrijvallen voor elkaar. Dat betekent dat ook leerlingen de kans krijgen om daar waar ze goed in zijn over te dragen op anderen, medeleerlingen en medewerkers.
Connect College, Blariacumcollege en IIO organiseren samen het Bendecafé over vernieuwing in het onderwijs en het anders organiseren van onderwijs om toegerust te zijn voor toekomstige ontwikkelingen. Jullie hebben zelf afgelopen tijd noodgedwongen (door de aanwezigheid van asbest in het schoolgebouw) geëxperimenteerd met een andere inrichting van jullie onderwijs (en klassenmanagement). Kun je vertellen wat jullie daarvan geleerd hebben?
De aanwezigheid van asbest dwong ons om lessen te gaan geven in gymzalen en andere grote ruimten. Meerdere klassen parallel naast elkaar met meerdere leraren. De belangrijkste ervaring die we daar hebben opgedaan is dat leraren bereid en in staat zijn om hun vertrouwde praktijk los te laten en er een andere voor in de plaats te zetten. Ze verwachten daarbij wel ondersteuning en het vertrouwen van de schoolleiding en coaching en aandacht op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Ik denk dat we daarin hebben kunnen voorzien en dat we een impuls hebben kunnen geven om meer leerlinggericht te werken.
Wat brengt de samenwerking met IIO voor jullie? Hoe ziet de voortzetting er wat jullie betreft uit na het Bendecafé op 6 december?
Het Bendecafé zal hopelijk een drie- of viertal leernetwerken opleveren die wij vanuit Connect2Live gaan faciliteren en ondersteunen. Leernetwerken die schooloverstijgend zijn. Dat betekent dat de leraren die lid zijn van de netwerken innovatie mee terug nemen naar hun eigen school. Wellicht dat IIO en Connect2Live samen verder kunnen werken aan het concreet verbreden van die innovatie op de verschillende scholen en het ondersteunen van nieuwe innovaties en netwerken die daaruit voortkomen.
Jan Fasen (directeur Connect College) over het regionaal leercentrum Connect2Live
Op 6 december werd Connect2Live officieel geopend tijdens het Bendecafé op het Connect College in Echt. Connect2Live is een regionaal leercentrum waarbij leraren op de website www.Connect2Live.org elkaar hun expertise aanbieden en zo leernetwerken vormen. Jan Fasen is directeur van het Connect College in Echt en hij vertelt over zijn ambitie met Connect2Live: Onze ambitie is om dit verder uit te bouwen en hier een leernetwerk te creëren dat schooloverstijgend is, heel gemakkelijk bereikbaar is, je altijd snel in contact brengt met de juiste collega’s, je ondersteunt in het toepassen van je nieuwe inzichten én een platform is waarop je ontwikkeling gedeeld wordt met anderen. De vrager wordt op een gegeven moment aanbieder van expertise en deelt het geleerde met anderen. Een leergemeenschap is dan geboren.
 

De Innovatiebrigadiers

Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder
Mirelle Vermeulen

Mirelle Vermeulen

School: Hof ter WeideSchoolprofiel: POPlaats: UtrechtWat ik belangrijk vind in het onderwijs is het in hun kracht zetten van leerkrachten en schoolleiders. Wat zijn de kwaliteiten en hoe… Lees verder
Jody Rabs

Jody Rabs

School: OostenwindSchoolprofiel: POPlaats: RaalteOp Oostenwind werken we met Kernconcepten. Binnen ons onderwijs geven we het onderwijs vorm rond 8 Kernconcepten, waarbij we ons niet… Lees verder
Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder