Netwerk SlimFit-scholen wisselen kennis uit

Licentie

Op 26 november kwamen de Slim Fit scholen voor de laatste keer binnen het projectverband bij elkaar om relevante kennis en ervaringen met elkaar te delen.

 

In de laatste fase van IIO-experiment SlimFit hebben de betrokken scholen nog hard gewerkt aan een diversiteit aan producten. Zo maakte CBS Akker in Heerenveen een film over groepsoverstijgend onderwijs en hoe zij talentontwikkeling in de school realiseren. Het Talent in Emmen maakte een film over het werken met leerlijnen en kinddoelen en het voeren van coachgesprekken met kinderen daarover. De Diamant in Apeldoorn maakt een film over hoe een team samenwerkt in groepsdoorbroken onderwijs aan betekenisvol en thematisch onderwijs. Een aantal kleine scholen uit Zuid-Limburg van INNOVO laten zien hoe een uiterst efficiënte onderwijskundige organisatie op kleine scholen eruit kan zien. De Torenuil in IJsselstein maakte een film over onderwijs aan hoogbegaafde kinderen in een Slim Fit organisatie en een film over het evenementenbureau in de school; een verrassende manier om leerkrachten te ontlasten bij het organiseren van festiviteiten en andere activiteiten. De Masten in ’s Hertogenbosch heeft een film gemaakt over het verkleinen van de overgang van groep 2 naar groep 3. Kindcentrum ’t Boschveld heeft vastgelegd hoe unitonderwijs binnen een kindcentrum vormgegeven wordt.

Tijdens het ochtendprogramma presenteerden de scholen hun producten in een carrousel.

Licentie

Voor het middagprogramma waren scholen uitgenodigd die ook met innovaties bezig zijn zoals de Sterrenscholen, TOM scholen, O4NT scholen en ‘losse’ innovatieve scholen. Het gemeenschappelijke doel was om ervaringen te delen en in verbinding te komen met scholen die met vergelijkbare kwesties bezig zijn.

Licentie

Wetenschapsjournalist Mark Mieras hield een inspirerende presentatie over de werking van de hersenen en leren. Het klinkt de deelnemers als muziek in de oren, allerlei aspecten waar de scholen mee bezig zijn worden vanuit een wetenschappelijk kader onderbouwd. Zoals bewegen stimuleert leren, fouten maken is de beste manier om te leren, ongemak en leren hebben alles met elkaar te maken.

Licentie

Tot slot presenteerden enkele scholen een instrument dat zij aan het ontwikkelen zijn om op een dynamische manier de kwaliteit van onderwijs op de 9 lagen van de Slim Fit box te kunnen verantwoorden.

Tekst: Ineke van Sijl

Foto’s: Thomas Boelaars

De Innovatiebrigadiers

Anja Augustus

Anja Augustus

School: bovenschools bij Stg. MeerderWeertSchoolprofiel: POPlaats: WeertIk ben sinds augustus 2014 werkzaam als bovenschools orthopedagoog bij Stg. MeerderWeert te Weert. Daarvoor werkte ik 13 jaar als Ib-er en… Lees verder
Gijselien Grosman

Gijselien Grosman

School: Basisschool Titus BrandsmaSchoolprofiel: POPlaats: NageleIk ben vanaf 2015 Innovatiebrigadier van de IIO en daarnaast lid van de kenniskring vernieuwende onderwijsconcepten van de KPZ te Zwolle.… Lees verder
Corné de Jongh

Corné de Jongh

School: Alfrink CollegeSchoolprofiel: VOPlaats: Zoetermeer  Als onderwijsvernieuwer heb ik mij de afgelopen jaren beziggehouden met het produceren van filmpjes. Dat waren/zijn filmpjes, die ik… Lees verder
Nicole Hanegraaf

Nicole Hanegraaf

School: Delta OnderwijsSchoolprofiel: POPlaats: OosterhoutAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: Met verschillende teams/ scholen ontwikkelen van een heldere visie op ontwikkelen en leren… Lees verder