Nieuwsbrief december 2010

Licentie

Alle projecten gaan door!

De definitieve groep InnovatieImpuls Onderwijs experimentscholen is bekend! Alle scholen hebben hun projectplannen voor een van de 5 innovatieconcepten van de InnovatieImpuls Onderwijs voor 1 oktober jl. ingediend. Het AgentschapNL heeft de plannen beoordeeld en advies uitgebracht aan de Staatssecretaris van OCW. De Staatssecretaris heeft het advies van Agentschap NL volledig heeft overgenomen. Op een paar scholen na, die de aanvraag niet (compleet) hebben ingediend, zijn alle scholen -weliswaar in sommige gevallen met aanvullende voorwaarden- door deze beproeving gekomen. Vanaf 1 januari 2011 zullen dus 158 scholen van de projecten SlimFit, Videolessen, Leerlingen voor Leerlingen, Onderwijsteams en E-klas/PAL-student, officieel van start gaan met de InnovatieImpuls Onderwijs. Lees hier het advies van Agentschap NL.

10 December: Workshop Succesvol innoveren in Utrecht

Hoe realiseer je een succesvolle verandering? Hoe zorg je dat iedereen betrokken raakt en blijft? Hoe zorg je voor nieuwe manieren van samenwerken? Hoe ga je om met weerstand? Dit zijn vragen die bij alle deelnemende scholen van de InnovatieImpuls zullen gaan spelen – of wellicht al spelen. Daarom organiseert de landelijke projectorganisatie IIO (Kennisland/SBO) op 10 december a.s. een bijeenkomst voor alle projectleiders en schoolleiders van de experimentscholen met als centrale vraag: “Hoe innoveer ik succesvol binnen mijn eigen school?” Tijdens deze bijeenkomst ligt de focus op hoe we de papieren plannen werkelijkheid laten worden. Daarvoor is een veranderstrategie per school noodzakelijk. Voor de deelnemende scholen die nog niet zijn aangemeld: klik hier voor meer informatie en inschrijving.

Het tweede Bendecafé

Geruite tafelkleedjes, vrolijke filmpjes van innovatiebrigades, een prachtige grote roze bril en een gezonde mix van adviseurs, schoolbestuurders en docenten maakten van het Polman’s Huis op 24 november j.l. een intiem clubhuis tijdens het tweede Bendecafé van het Innovatorsnetwerk. De aftrap van het Bendecafé werd op inspirerende wijze gedaan door Jennie Mast, medewerker van Buurtzorg Nederland. Het ontstaan van de vernieuwende werkwijze van Buurtzorg zorgde voor een interactieve start van de bijeenkomst, waarbij de zelfsturende teams van Buurtzorg Nederland onderwerp van gesprek waren. Regionale zorgteams zonder leidinggevenden, die zelf verantwoordelijk zijn voor de werving en zorgverlening aan cliënten. Een bloeiende organisatie die in 3 jaar tijd gegroeid is van 100 naar 3500 medewerkers! Tijdens de Solutions Salon werden weer ingezonden vraagstukken besproken met als onderwerp ‘de kracht van de professional’. Dilemma’s over hoe je leraren uit de vertrouwde comfortzone haalt en betrekt bij het vernieuwen op de eigen school, of hoe je de meerwaarde van nieuwe onderwijsconcepten kan meten, stonden garant voor boeiende discussies. De opbrengsten van de brainstorm in groepjes werd aan het einde van de sessie gezamenlijk besproken. Tijdens het laatste onderdeel, de Denktank, ontstond een interessante discussie over het actuele onderwerp ‘prestatiebeloning’.

Het verslag en meer informatie vind je hier.

Zet het volgende Bendecafé op 16 februari 2011 in je agenda en meld je hier alvast aan!

De opbrengsten van de eerste Innovatiebrigade

Voor de eerste missie toog de Innovatiebrigade op  3 november naar OBS West in Capelle aan de IJssel. Daar huist de Klas van de Toekomst, een ambitieus project waarin het primair onderwijs van de toekomst van het Openbaar Onderwijs in Capelle aan de IJssel vorm heeft gekregen. Een ruim speelparadijs-achtig lokaal, de modernste (ICT) techniek en een lerarenteam dat altijd in de weer is met vernieuwende lesvormen kenmerken deze klas. Op school is iedereen zeer tevreden over de opbrengsten en vanuit het buitenland ontvangt de OBS West regelmatig geïnteresseerde delegaties. Maar tegelijkertijd lijkt opschaling van het project niet goed te lukken. Projectleider Johan Hof trommelde de Innovatiebrigade op met de vraag: Hoe maken we de Klas van de Toekomst groter in onderwijsland? De Innovatiebrigadiers van OBS West zijn enthousiast over wat de middag heeft opgeleverd. Er zijn nieuwe inzichten en aanknopingspunten opgekomen waar de school mee aan de slag kan.
Lees het volledige verslag van deze brigade hier.

De opbrengsten van de tweede Innovatiebrigade

Het doel van de tweede innovatiebrigade was het oppikken van geluiden uit het veld. Met de vragen ‘Wat maakt deze school goed?’ en ‘Wat zou er nog slimmer, beter of leuker kunnen?’, bestormde de innovatiebrigade het Spinoza Lyceum in Amsterdam. Drie enthousiaste docenten en een aantal leerlingen gaven antwoord op deze vragen, wat heeft geresulteerd in een positief en trots filmverslag.

Bekijk hier de filmpjes van de door de Innovatiebrigade bezochte scholen!

Interesse in de Innovatiebrigade?

Scholen die nieuwsgierig zijn, open staan voor hoe het anders, beter, leuker en slimmer kan, die graag zelf aan de slag willen maar wel een kleine boost kunnen gebruiken zijn van harte uitgenodigd om zich voor een innovatiebrigade bezoek op te geven. Reserveer een middag Innovatiebrigade op jouw school via de website!
Ben je schoolleider, leraar, of onderwijsadviseur, vind je het leuk om te ‘gluren bij de buren’ en denk je een waardevolle inbreng te kunnen hebben tijdens een of meerdere schoolbezoeken van de Innovatiebrigade? Meld je aan als Innovatiebrigadier via de website.

LinkedIn oproep!

Wij roepen iedereen die bij het Bendecafé aanwezig was, aanwezig had willen zijn of gewoon geïnteresseerd is, op om zich aan te melden voor de LinkedIn groep van het Innovatorsnetwerk: Bendecafé Onderwijsinnovatie. Een uitnodiging is inmiddels verstuurd naar alle aanwezigen van wie we emailgegevens hebben. Heb je deze niet ontvangen en wil je een plek in het netwerk?  Stuur een ‘group request’ via LinkedIn of mail naar info@innovatieimpulsonderwijs.nl.

Voor in de agenda

Data van de komende Bendecafé’s:
Bendecafé 3: Onderzoeken – woe 16 feb 2011
Bendecafé 4: Ontwikkelen – woe 18 mei 2011
Bendecafé 5: Organiseren – woe 28 sept 2011
Bendecafé 6: Overdragen – woe 23 nov 2011 

10 December: Workshop Succesvol innoveren in Utrecht

Hoe realiseer je een succesvolle verandering? Hoe zorg je dat iedereen betrokken raakt en blijft? Hoe zorg je voor nieuwe manieren van samenwerken? Hoe ga je om met weerstand? Dit zijn vragen die bij alle deelnemende scholen van de InnovatieImpuls zullen gaan spelen – of wellicht al spelen. Daarom organiseert de landelijke projectorganisatie IIO (Kennisland/SBO) op 10 december a.s. een bijeenkomst voor alle projectleiders en schoolleiders van de experimentscholen met als centrale vraag: “Hoe innoveer ik succesvol binnen mijn eigen school?” Tijdens deze bijeenkomst ligt de focus op hoe we de papieren plannen werkelijkheid laten worden. Daarvoor is een veranderstrategie per school noodzakelijk. Voor de deelnemende scholen die nog niet zijn aangemeld: klik hier voor meer informatie en inschrijving.

Het Innovatorsnetwerk: hét netwerk voor en door onderwijsvernieuwers!

10 December: Workshop Succesvol innoveren in Utrecht

Hoe realiseer je een succesvolle verandering? Hoe zorg je dat iedereen betrokken raakt en blijft? Hoe zorg je voor nieuwe manieren van samenwerken? Hoe ga je om met weerstand? Dit zijn vragen die bij alle deelnemende scholen van de InnovatieImpuls zullen gaan spelen – of wellicht al spelen. Daarom organiseert de landelijke projectorganisatie IIO (Kennisland/SBO) op 10 december a.s. een bijeenkomst voor alle projectleiders en schoolleiders van de experimentscholen met als centrale vraag: “Hoe innoveer ik succesvol binnen mijn eigen school?” Tijdens deze bijeenkomst ligt de focus op hoe we de papieren plannen werkelijkheid laten worden. Daarvoor is een veranderstrategie per school noodzakelijk. Voor de deelnemende scholen die nog niet zijn aangemeld: klik hier voor meer informatie en inschrijving.

De Innovatiebrigadiers

Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder
Jody Rabs

Jody Rabs

School: OostenwindSchoolprofiel: POPlaats: RaalteOp Oostenwind werken we met Kernconcepten. Binnen ons onderwijs geven we het onderwijs vorm rond 8 Kernconcepten, waarbij we ons niet… Lees verder
Benno Hams

Benno Hams

School: OSG HengeloSchoolprofiel: VOPlaats: HengeloAls voormalig wetenschapper en bedrijfskundige sinds 2002 werkzaam binnen het onderwijs op het gebied van lesgeven, schoolleiding en… Lees verder
Steven Koelewijn

Steven Koelewijn

School: Alfrink collegeSchoolprofiel: VOPlaats: ZoetermeerAls onderwijsvernieuwer ben ik veel bezig met digitalisering van het onderwijs en het gebruik van laptops in de klas (macbook air).… Lees verder