SlimFit kennisdelingsbijeenkomst

Presentatie SlimFitbox

Licentie

In de drie jaar dat het SlimFit experiment nu loopt, hebben de ruim vijftig deelnemende scholen een schat aan producten ontwikkeld. Deze producten gaan zij samenbrengen in een app om andere scholen te informeren en te inspireren. Tijdens de kennisdelingsbijeenkomst op 9 april wordt de app gedemonstreerd en de eerste producten uit de laag ICT.

In de vorige kennisdelingsbijeenkomst van 11 december is een eerste balans opgemaakt van de ontwikkelde producten tot dan toe. Een beschrijving per school en per ’laag’.

Als je leerlingen in units organiseert i.p.v. in jaarklassen en leerkrachten niet meer in hun eentje voor de klas laat staan maar laat werken in teams, heeft dat niet alleen consequenties voor die leerlingen en die leerkrachten maar voor alle aspecten van het onderwijs van de school.

Aspecten als differentiatie, volgen van leerlingen, leerinhoud, leiderschap en professionele leefgemeenschap worden beschreven in die lagen. De lagen worden onderverdeeld in cellen die aangeven waar je staat in het spectrum van klassikaal lesgeven tot het  lesgeven waarbij de leer- en ontwikkelingslijnen centraal staan. Al deze lagen en cellen worden overzichtelijk samengebracht in de SlimFitbox.

De SlimFitbox is de basis van de app. Door de test te doen: ‘In welke cel sta jij?’ en aan te geven over welke laag je informatie zoekt, kom je bij de lessen en tools die voor jou van belang zijn.

Op 9 april gaan de scholen verder aan de slag met de verzamelde producten voor de app. In september volgt een productenmarkt waarbij zij vaststellen welke aanvullingen, verbeteringen nog nodig zijn om voor het eind van het experiment deze rijke opbrengst beschikbaar te kunnen stellen aan alle scholen die hun onderwijs anders willen organiseren om onderwijs op maat te kunnen leveren.

De Innovatiebrigadiers

Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Maartje Hoeben

Maartje Hoeben

School: LVO Het KwadrantSchoolprofiel: VOPlaats: WeertIk houd me bezig met het invoeren van Big Picture Learning in de bovenbouw van het VMBO. Big Picture Learning is een gedachte, ontstaan in… Lees verder
Corné de Jongh

Corné de Jongh

School: Alfrink CollegeSchoolprofiel: VOPlaats: Zoetermeer  Als onderwijsvernieuwer heb ik mij de afgelopen jaren beziggehouden met het produceren van filmpjes. Dat waren/zijn filmpjes, die ik… Lees verder
Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder