Stand van zaken IIO-onderzoek, december 2012

Licentie

Sinds april van dit jaar hebben de onderzoekers zich bezig gehouden met het via de scholen uitzetten van enquêtes onder leerlingen/ouders, leraren en schoolleiders, en het verzamelen van administratieve gegevens ten behoeve van de eerste effectmeting binnen de IIO. De algemene indruk is dat dit een stuk soepeler is verlopen dan bij de nulmeting vorig schooljaar. De onderzoekers zijn zeer te spreken over de medewerking van de scholen en de respons die zij gaven. Zij willen daarom iedereen nog eens bedanken die aan de succesvolle verzameling van gegevens hebben bijgedragen.

Van diverse scholen hebben de onderzoekers signalen ontvangen dat de uitvraag dit keer ook minder tijd vergde vergeleken met vorig jaar. Er wordt door de onderzoekers verder nagedacht over manieren om het proces van de administratieve uitvraag te stroomlijnen. Op dit moment werken de onderzoekers aan het compleet krijgen van alle benodigde administratieve gegevens en zijn tegelijkertijd begonnen met de eerste analyses voor de effectmeting. Daaruit zal duidelijk worden wat de eerste effecten zijn van de IIO-projecten op de arbeidsproductiviteit, onderwijskwaliteit en werkdruk. De definitieve resultaten van deze eerste tussenmeting worden verwacht in februari 2013 en zullen op dat moment worden teruggekoppeld aan alle betrokken scholen.

Om de volgende effectmeting zo goed mogelijk te laten verlopen is de planning van de gegevensverzameling voor 2013 vrijwel ongewijzigd. Vanaf maart/april tot aan de zomervakantie worden weer enquêtes uitgezet en van september tot eind oktober dienen de administratieve gegevens te worden aangeleverd. Tussendoor zullen de onderzoekers bij de scholen langs blijven komen om meer te leren over het implementatieproces van de IIO-concepten. Op die manier krijgen de verzamelde gegevens voor de onderzoekers meer kleur. Op de inmiddels bezochte scholen zijn de onderzoekers over het algemeen zeer gastvrij ontvangen, waarvoor hartelijke dank!

De Innovatiebrigadiers

Benno Hams

Benno Hams

School: OSG HengeloSchoolprofiel: VOPlaats: HengeloAls voormalig wetenschapper en bedrijfskundige sinds 2002 werkzaam binnen het onderwijs op het gebied van lesgeven, schoolleiding en… Lees verder
Bettine Bakker

Bettine Bakker

School: Kindcentrum de HovenSchoolprofiel: POPlaats: Amersfoort, NederlandIk ben een leidinggevende met lef, daadkracht, ondernemerschap, visie en enthousiasme waarbij verbinding met de omgeving het sleutelwoord… Lees verder
Joost Timmermans

Joost Timmermans

School: Het Goese Lyceum, Pontes ScholengroepSchoolprofiel: VOPlaats: GoesAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met hoe diversiteit te gebruiken om een team verder in hun dynamisch groepsproces te begeleiden.… Lees verder
Maartje Hoeben

Maartje Hoeben

School: LVO Het KwadrantSchoolprofiel: VOPlaats: WeertIk houd me bezig met het invoeren van Big Picture Learning in de bovenbouw van het VMBO. Big Picture Learning is een gedachte, ontstaan in… Lees verder