IIO bij Twents Meesterschap (UT)

Licentie

Bij conferentie ‘Noaberschap’ op UTOp donderdag 31 januari reisde een IIO delegatie af naar de Universiteit Twente voor de conferentie ‘Twents Meesterschap’. Het thema ‘Noaberschap’ als metafoor voor een goede samenwerking tussen de onderwijssectoren beloofde een inspirerende dag op te leveren. Enthousiaste deelnemers met oog voor innovatie zorgden voor de rest. Lees hier verder voor een impressie en een verslag van de workshops over Videolessen en de Innovatiebrigade. 
Tijdens de drukbezochte conferentie kregen deelnemers de kans een tweetal workshops te volgen. Eén daarvan werd gegeven door Jan Jaap Wietsma (Greijdanus College en UT) en Jan van der Meij (UT) die de deelnemers een videoles lieten ervaren. Jan van der Meij was op afstand aanwezig via de videoverbinding en gaf ons zo een mooi kijkje in de keuken van de toepassingen van dit experiment. In groepjes konden deelnemers zelf een les voorbereiden, dit leverde interessante discussies op over de mogelijkheden van het medium. Sommigen zagen een mooie kans om experts live mee te laten doen met de les, terwijl anderen toepassingen zagen in het gebruik van smartboards op twee locaties tegelijk. Wij maakten van de gelegenheid gebruik om een informatief filmpje over Videolessen op te nemen. Deze zal binnenkort op de IIO website te zien zijn.

In de middag kwamen enkele scholen uit de omgeving naar de workshop over IIO.

Na een korte presentatie over de achtergrond en de experimenten van IIO,  discussieerden we in groepjes over verschillende problemen die om vernieuwing of een andere aanpak vragen. Om de discussies even los te trekken van het alledaagse, startten de deelnemers vanuit een andere rol, zoals leerling, ouder, ondersteuner of docent.

Het was mooi om te zien dat vele scholen al bezig zijn met innovatieve ideeën. Zo is er een programma opgezet om een soepele doorstroom voor hoogbegaafde leerlingen van het po naar het vo te realiseren. Alle docenten van de vo-school worden speciaal getraind en de school experimenteert met verschillende didactische concepten zoals ‘flipping the classroom’.

Een ander thema was het ombuigen van de zesjes-cultuur die op sommige scholen heerst. Scholen die daarmee kampen, erkennen dat voor een oplossing een volledige teamprestatie van de hele school nodig is. Medewerkers moeten ruimte krijgen om zelf oplossingen te zoeken, al dan niet met hulp van buitenaf. Scholen hebben veel specifieke kennis in huis die andere scholen graag willen benutten. Van elkaar leren om vooruitgang te boeken was dan ook de rode draad tijdens deze workshop.

Twee scholen gaven aan een concrete vraag te hebben voor een Innovatiebrigade van de IIO bij hen op school, en wellicht een langer durende impuls.

Ook een Bendecafé ligt in het verschiet in Twente. Naast de experimenten met Videolessen in deze regio, kunnen ervaringen met andere IIO Experimenten van Onderwijsteams, Leerlingen voor Leerlingen en SlimFit (po) op een vruchtbare innovatiebodem landen. 

Jos van Kuik
Martine Maes

De Innovatiebrigadiers

Emile Mutsaers

Emile Mutsaers

School: BS De MastenSchoolprofiel: POPlaats: RosmalenZeven jaar geleden zat onze school net in het SlimFit traject, waarbij we hebben gekeken hoe we ons onderwijs efficiënter konden… Lees verder
Corné de Jongh

Corné de Jongh

School: Alfrink CollegeSchoolprofiel: VOPlaats: Zoetermeer  Als onderwijsvernieuwer heb ik mij de afgelopen jaren beziggehouden met het produceren van filmpjes. Dat waren/zijn filmpjes, die ik… Lees verder
Jan Jongeneelen

Jan Jongeneelen

School: R@velijnSchoolprofiel: VOPlaats: Steenbergen  Collega’s zeggen over mij “Jan weet in onze organisatie “out of the box” te zoeken naar oplossingen waar we door onze eigen… Lees verder
Steven Koelewijn

Steven Koelewijn

School: Alfrink collegeSchoolprofiel: VOPlaats: ZoetermeerAls onderwijsvernieuwer ben ik veel bezig met digitalisering van het onderwijs en het gebruik van laptops in de klas (macbook air).… Lees verder