Interview Rob van Son en Frans Nevels

Licentie

Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en samen vertellen ze over hun ervaringen met LvoorL.
"Oorspronkelijk zijn we begonnen met het maken van filmpjes waarin lesstof werd aangeboden voor de mavo geschiedenis en voor de havo Duits. Doel: 20% reductie van de onderwijstijd wegens het lerarentekort. Door allerlei oorzaken (hardware en software moest nog uitgezocht en besteld worden, kennisgebrek en verkeerde insteken) zijn we een half jaar later met het project begonnen dan de bedoeling was. Wij hebben er als school voor gekozen de productie van de filmpjes niet onder de maatschappelijke stage te laten vallen, maar in te bedden in het vak CKV. Dit bleek een gouden greep.
We begonnen met de productie van filmpjes voor geschiedenis. Hier kwam naar voren dat juist door het maken van de filmpjes de lesstof veel beter begrepen werd: de productie verbetert het leerproces. De creativiteit van leerlingen werd gestimuleerd, het werken in groepjes gepromoot. Ook bij Duits deed zich dit fenomeen voor: leerlingen die eerst niet begrepen welke naamval er gekozen moest worden met de keuzevoorzetsels, begrepen dit na het maken van de filmpjes opeens wel. Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!
Steeds meer vakken maken gebruik van het opnemen van uitleg van lesstof door leerlingen. Leerlingen in de mavo, die niets begrepen van procenten, hebben in opdracht van de docent een filmpje gemaakt, waarin zij moesten uitleggen hoe het werken met procenten gaat. Gevolg, de leerlingen die het filmpje gemaakt hebben, begrijpen nu hoe het zit!
Nu zijn nog weinig filmpjes klaar, maar ik gebruik er een aantal in mijn lessen. Bij de uitleg van keuzevoorzetsels Duits. Zeer zinnig. Nu nog als ondersteuning van mijn lesstof, maar in de nabije toekomst ook voor leerlingen die het niet snappen (bijlessen) of ziek zijn geweest. De filmpjes kun je ook opgeven als huiswerk (‘flipping the classroom’), zodat de leerling zich alvast kan voorbereiden.
Ik denk dat we in de toekomst nog meer gebruik gaan maken van filmpjes, en het maken ervan. Ik juich samen met Frans het gebruik en de productie van filmpjes van harte toe."
 

Interview Rob van Son en Frans Nevels

Rob van Son is docent Duits op scholengemeenschap De Nieuwe Veste in Coevorden en tevens projectleider van het experiment Leerlingen voor Leerlingen op zijn school. Dit doet hij samen met zijn collega Frans Nevels, docent Bouwtechniek, en samen vertellen ze over hun ervaringen met LvL.
Oorspronkelijk zijn we begonnen met het maken van filmpjes waarin lesstof werd aangeboden voor de Mavo Geschiedenis en voor de havo Duits. Doel: 20% reductie van de onderwijstijd wegens het lerarentekort. Door allerlei oorzaken (hardware en software moest nog uitgezocht en besteld worden, kennisgebrek en verkeerde insteken) zijn we een half jaar later met het project begonnen dan de bedoeling was. Wij hebben er als school voor gekozen de productie van de filmpjes niet onder de maatschappelijke stage te laten vallen, maar in te bedden in het vak CKV. Dit bleek een gouden greep.
We begonnen met de productie van filmpjes voor Geschiedenis. Hier kwam naar voren dat juist door het maken van de filmpjes de lesstof veel beter begrepen werd: de productie verbetert het leerproces. De creativiteit van leerlingen werd gestimuleerd, het werken in groepjes gepromoot. Ook bij Duits deed zich dit fenomeen voor: leerlingen die eerst niet begrepen welke naamval er gekozen moest worden met de keuzevoorzetsels, begrepen dit na het maken van de filmpjes opeens wel. Zelf bezig zijn en uitbeelden blijkt een belangrijk onderdeel te zijn voor het leerproces. Bijkomend: de leerlingen vinden het leuk om een product te maken!
Steeds meer vakken maken gebruik van het opnemen van uitleg van lesstof door leerlingen. Leerlingen in de mavo, die niets begrepen van procenten, hebben in opdracht van de docent een filmpje gemaakt, waarin zij moesten gaan uitleggen, hoe het werken met procenten gaat. Gevolg, de leerlingen die het filmpje gemaakt hebben, begrijpen nu hoe het zit!
Nu zijn nog weinig filmpjes klaar, maar ik gebruik er een aantal in mijn lessen. Bij de uitleg van keuzevoorzetsels Duits. Zeer zinnig. Nu nog als ondersteuning van mijn lesstof, maar in de nabije toekomst ook voor leerlingen die het niet snappen (bijlessen) of ziek zijn geweest. De filmpjes kun je ook opgeven als huiswerk (flipping the classroom), zodat de leerling zich alvast kan voorbereiden.
In de toekomst denk ik dat we nog meer gebruik van filmpjes (en ook het maken van!) zullen gaan maken. Misschien ook wel gedwongen door onze overheid, omdat het bovengenoemde doel uit het oog is verloren. Het nieuwe doel als het aan onze overheid ligt: 20% bezuiniging op de inzet van leraren.
Hiervoor moeten we oppassen. Maar ik juich samen met Frans het gebruik en de productie van filmpjes van harte toe.
 

De Innovatiebrigadiers

Joost Timmermans

Joost Timmermans

School: Het Goese Lyceum, Pontes ScholengroepSchoolprofiel: VOPlaats: GoesAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met hoe diversiteit te gebruiken om een team verder in hun dynamisch groepsproces te begeleiden.… Lees verder
Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Tim Harmsen

Tim Harmsen

School: De HovenSchoolprofiel: POPlaats: Rosmalen, NederlandMijn kennis rondom het werken op een leerplein (in de onderbouw). En het deel uitmaken van een leerteam. Vormen van een rijke leeromgeving.… Lees verder
Jan Jaap Wietsma

Jan Jaap Wietsma

School: ​Greijdanus ZwolleSchoolprofiel: VOPlaats: ZwolleBinnen IIO heb ik uitgebreide ervaring opgedaan met het geven van lessen met videoconferencing en het begeleiden van docententeams om daar… Lees verder