Kleine scholen

Licentie

Slimme Fitte kleine scholen


Hoe geef je goed onderwijs in een kleine school? Hoe bereid je je voor op krimp: van leerlingen en van financiële middelen? Wat betekent dat voor je schoolorganisatie? En voor de leerkrachten? Dubbele werkdruk en geen tijd voor ontwikkeling? Dat hoeft niet!. Door leerlingen en leerkrachten anders te organiseren, kan je leerlingen en leerkrachten toerusten met 21ste eeuw vaardigheden en onderwijs op maat geven. Hoe je dat vormt geeft, was het centrale thema op de SlimFit kennisdelingsbijeenkomst van 11 december 2013.
 
De aftrap wordt gegeven door Jan Terlouw over de schoonheid van het onderwijs. Hij gaat in op het belang en de waarde van goed onderwijs. "Onderwijs is de sleutel van de bibliotheek van de wereld." Ook het belang van kleine scholen wordt nogmaals benadrukt. "Als je de school uit het dorp weghaalt blijft er een gehucht over.
Daarna is het tijd voor de ervaringen, ervaringen van ’Slimme Fitte kleine scholen’. De zeven kleine scholen die nauw samenwerken in het Kleine Scholen Cluster Zuid vertellen hoe zij een onderwijs hebben vormgegeven:

  • Zeven kleine scholen, nauwe samenwerking
  • Kleine teams
  • Dubbele rollen van personeelsleden; flexibiliteit vereist
  • School en dorp van elkaar afhankelijk
  • SlimFit past goed bij kleine scholen
  • Grote ambitie in kleine context
  • Verantwoordelijk voor leefbaarheid
  • Hoe klein kun je zijn om kwaliteit vast te kunnen houden?  


Ook delen zij hun succesfactoren:                               

  • Ouders meenemen in het proces
  • Voorwaarden aan kinderen leren
  • Als leraar in staat zijn om…
  • In alles moet duidelijk zijn waar je voor gaat en staat
  • Directeur als verbindende schakel
  • Gebouw moet geschikt zijn!
  • Openstaan voor kansen & voor je omgeving

Door met elkaar te speeddaten leer je over de inzet van ICT, de veranderende leeromgeving, het vormgeven van de verbinding tussen school en samenleving. Ook de kleine scholen uit het midden en noorden van het land verzorgden presentaties over hun geleerde lessen. Zij lieten zien hoe ze uitgaan van de verschillen tussen kinderen en onderwijs op maat aanbieden. Hoe je door anders, flexibel te organiseren elk kind aan bod kan laten komen, je vakadoptie mogelijk maakt, je de iPad als nuttig en effectief hulpmiddel inzet en hoe je kinderen verantwoordelijk maakt voor hun eigen leren. En daarmee voor het leren in de 21e eeuw.
 


De SimFit Box
De SlimFit scholen hebben al veel ervaring opgedaan in de afgelopen jaren met het anders organiseren van onderwijs. Het loslaten van het leerstofjaarklas systeem brengt veranderingen met zich mee voor alle facetten van het onderwijs. De kennis, ervaringen, opbrengsten, producten verzamelen de experimentscholen in de zogenaamde SlimFit Box.
 
Deze Box komt aan het eind van de experimenteerperiode beschikbaar voor alle geïnteresseerde scholen als app. In de volgende nieuwsbrief leest u meer over deze SlimFit Box.
 
Meer weten over kleine scholen en hun ervaringen? Bekijk meer ervaringen van scholen in het rechtermenu of mail met Margreet de Pous en Marius Berendse.

Aan de slag!

De Innovatiebrigadiers

Hans Asbreuk

Hans Asbreuk

School: Stichting SignumSchoolprofiel: POPlaats: 's-Hertogenbosch e.o. Mijn ervaring als ‘Slim-Fit-school’ directeur zet ik nu vooral in voor het lokale onderwijsinnovatieproject PITCH073. Belangrijk… Lees verder
Erwin Augustin

Erwin Augustin

School: BonnefantencollegeSchoolprofiel: VOPlaats: MaastrichtAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met vakoverstijgende gepersonaliseerde onderwijsvormen (differentiatie op maat), intergratie… Lees verder
Berenike Vossebeld

Berenike Vossebeld

School: De DromedarisSchoolprofiel: POPlaats: NijmegenAls leerkracht in de bovenbouw heb ik de afgelopen jaren ervaringen opgedaan met meer onderwijs op maat. Ik ben sinds 2012 lid van de… Lees verder
Corné de Jongh

Corné de Jongh

School: Alfrink CollegeSchoolprofiel: VOPlaats: Zoetermeer  Als onderwijsvernieuwer heb ik mij de afgelopen jaren beziggehouden met het produceren van filmpjes. Dat waren/zijn filmpjes, die ik… Lees verder