Nieuwsbrief april 2011

Licentie

Actueel


Nulmeting onderzoek van start!

In januari 2011 zijn de 158 experimentscholen van start gegaan met de implementatie van hun innovatieconcept. Gedurende de komende vier jaar zullen de ontwikkelingen op scholen gevolgd worden door onderzoekers van SEO en ResearchNed. Bij alle vijf projecten wordt gestart met een nulmeting. In maart en april ontvangen alle scholen hiervoor de digitale vragenlijsten. De nulmeting bestaat uit een vragenlijst aan de schoolleider en een vragenlijst waarin administratieve gegevens (‘administratieve uitvraag’) gevraagd worden.
Bent u geïnteresseerd in de achtergronden van het onderzoek? Voor alle innovatieconcepten zijn informatiebladen beschikbaar. Kijk hier voor de informatiebladen en de planning van het onderzoek voor de komende jaren.

Even bijpraten met.. onderzoeker Arjan Heyma

Arjan Heyma is namens SEO Economisch Onderzoek projectcoördinator van het onderzoek naar de effecten van de vijf concepten van de InnovatieImpuls Onderwijs. 

Waarom is het voor jou als onderzoeker leuk om bij dit project betrokken te zijn?
‘Voor mij als onderzoeker is het een unieke kans om innovaties te mogen toetsen op effectiviteit in de praktijk. Meestal meet je als onderzoeker vooral achteraf, maar in dit onderzoek kunnen we meekijken terwijl de innovatie wordt ontwikkeld. Zo kunnen we vooraf, tijdens en achteraf meten. Binnen de sociale wetenschappen krijg je als onderzoeker zelden de kans om zo’n onderzoek in de praktijk uit te voeren. Dat maakt de InnovatieImpuls Onderwijs ook voor ons onderzoekers bijzonder.’ Lees hier het hele interview met Arjan.

De agenda

15/4  Bijeenkomst experimentscholen Onderwijsteams
20/4  Bijeenkomst experimentscholen Leerlingen voor leerlingen
20/4  Bijeenkomst experimentscholen Videolessen
18/5  Bendecafé 4: Hoe blijven leraren aan het leren?
Maart/april/mei: looptijd nulmeting onderzoek SEO/ResearchNed op alle experiment- en controlescholen.

Nieuws vanuit de innovatieconcepten


SlimFit 5 april 2011

Met de woorden: ‘Weet je waarom ganzen in een V-vorm vliegen’, opende projectleider Marius Berendse de kennisdelingsbijeenkomst van de 65 SlimFit-scholen. ‘Er ontstaat een opwaartse druk, waardoor de ganzen die achter vliegen meegezogen worden, en dat is precies waarom kennisdelen zo belangrijk is. Als je steeds alleen vliegt, ervaar je niet de opwaartse druk van de voorgangers’, aldus Marius. Op 5 april jl. verzamelden zich ruim 100 vertegenwoordigers van SlimFit-scholen in het Nederlands Denksport Centrum in Utrecht. Doelstelling van de dag was om kennis over de ontwikkelingen op de scholen te delen. Daarnaast zijn de scholen ingedeeld in clusters. Clusters scholen die aan de slag willen met ICT, kleine scholen en SBO-scholen én clusters waarin de ontwikkeling en implementatie van het SlimFit-concept in een beginstadium, enigszins gevorderd- of vergevorderd stadium is. Alle clusters zijn gevormd en er zijn vier data voor kennisdelingsbijeenkomsten gepland. Binnen de clusters is bepaald met welke vraagstelling scholen de komende maanden aan de slag gaan. Een zinvolle eerste bijeenkomst!

Schoolbezoeken: we komen naar u toe…

De landelijke projectorganisatie IIO is erg benieuwd naar de wijze waarop scholen op dit moment bezig zijn met de implementatie van hun innovatieconcept. Elk jaar zal de landelijke projectorganisatie vijf scholen per innovatieconcept bezoeken om te horen en te zien hoe het concept handen en voeten krijgt op scholen. Zit uw school midden in de uitvoering en kan de project-organisatie met u meedenken of van u leren?
Geef u dan hier op en zet de koffie klaar dan nemen wij wat lekkers mee!

Bendecafé


Subsidie IIO in januari 2011 overgemaakt

In de maand januari is de subsidie voor het jaar 2011 voor de experimentscholen overgemaakt. De subsidie is overgemaakt aan het bevoegd gezag van de scholen. De bedoeling is dat het bevoegd gezag de subsidie overmaakt aan de scholen. Scholen kunnen dit in hun Ofb (Overzicht financiële beschikkingen) controleren. De bijbehorende brief is begin maart aan het bevoegd gezag verzonden. 

Aankondiging Bendecafé 18 mei 2011

Goede docenten beheersen de vakinhoud, hebben uitstekende pedagogische en didactische vaardigheden en spelen in op de individuele behoeften van hun leerlingen. Maar goede docenten zijn vooral ook docenten zie zichzelf tot doel stellen iedere dag een beetje beter te worden. Hoe kunnen docenten zich deze houding eigen maken?
De vraag waar het komende Bendecafé op 18 mei om zal draaien is: hoe blijven leraren leren en wat moeten leraren, schoolleiders en OCW gezamenlijk doen om hiervoor de juiste condities te scheppen? Is dat een nieuwe beroepsstandaard? Leraar24? De lerarenbeurs? Elke meester een Master? De functiemix? Een lerarenregister? Prestatiebeloning? Hoe kan de docent(e) hierin zijn (haar) weg vinden en zelf verantwoordelijkheid nemen?
De discussie over dit thema is reeds losgebarsten op LinkedIn, naar aanleiding van een uitdagende bijdrage van Jozef Kok. We nodigen je dan ook van harte uit om hier alvast digitaal mee te discussiëren! Tijdens het Bendecafé zullen we live met elkaar verder praten en de uitkomsten inventariseren. Iedereen die in het onderwijs werkt is van harte welkom op deze Bendecafés. Ben je adviseur of een andere externe geïnteresseerde? Ook dan ben je welkom. Maar neem wel tenminste één schoolleider of medewerker van een school mee!
Meld je hier aan voor het Bendecafé op 18 mei.

Solutions Salon Bendecafé 16 februari 2011

Op 16 februari draaide het Bendecafé om ondernemende scholen. Ruim 50 docenten, schoolleiders, adviseurs en onderwijsondernemers troffen elkaar in Utrecht om geïnspireerd te raken, elkaar te helpen met vraagstukken uit de praktijk en het onderwijsbeleid onder de loep te nemen. Wil je weten wat de uitkomsten van dit Bendecafé zijn of de presentaties bekijken, lees het volledig verslag op de website.
Wil jij input aandragen voor het thema van het volgende Bendecafé? Of praat je nog niet mee? Sluit je dan nu aan bij het digitale clubhuis op Linkedin: Bendecafé onderwijsinnovatie!

Voor in de agenda

Data van de komende Bendecafé’s:
Bendecafé 3: Onderzoeken – woe 16 feb 2011
Bendecafé 4: Ontwikkelen – woe 18 mei 2011
Bendecafé 5: Organiseren – woe 28 sept 2011
Bendecafé 6: Overdragen – woe 23 nov 2011 

Interesse in de Innovatiebrigade?

Scholen die nieuwsgierig zijn, open staan voor hoe het anders, beter, leuker en slimmer kan, die graag zelf aan de slag willen, maar wel een kleine boost kunnen gebruiken zijn van harte uitgenodigd om zich voor een innovatiebrigade bezoek op te geven. De brigade ontwikkelt samen met de school een programma op maat om de gewenste vernieuwing een duwtje in de goede richting te geven. Reserveer een middag Innovatiebrigade op jouw school via de website!

Voor in de agenda

Data van de komende Bendecafés:
Bendecafé 4: woensdag 18 mei 2011
Bendecafé 5: woensdag 28 sep 2011
Bendecafé 6: woensdag 23 nov 2011

Innovatiebrigade


Interesse in de Innovatiebrigade?

Scholen die nieuwsgierig zijn, open staan voor hoe het anders, beter, leuker en slimmer kan, die graag zelf aan de slag willen, maar wel een kleine boost kunnen gebruiken zijn van harte uitgenodigd om zich voor een Innovatiebrigade bezoek op te geven. De brigade ontwikkelt samen met de school een programma op maat om de gewenste vernieuwing een duwtje in de goede richting te geven. Het organiseren van een Innovatiebrigade is kosteloos. Reserveer een middag Innovatiebrigade op jouw school via de website!

Innovatiebrigade bij het OBS Het Volle Leven

Op één van de eerste echte lentedagen van het jaar was de Innovatiebrigade te gast bij OBS Het Volle Leven in Scheveningen.
Een school die tussen de bomen en met de zee op een steenworp afstand, van nature in verbinding staat met de natuur. Maar in hoeverre kun je Het Volle Leven ook een echt groene school noemen? Het complete schoolteam boog zich over deze vraag, die essentieel is voor de koers die de school in de toekomst gaat varen.
Kijk hier voor meer informatie of om het videoverslag te bekijken.

De Innovatiebrigadiers

Arjen Daelmans

Arjen Daelmans

School: Stedelijk College EindhovenSchoolprofiel: VOPlaats: EindhovenOntwikkelingen als leertuinen, leerhuizen, differentiatiegroepen, eigentijds en eigen geregisseerd leren zijn thema’s waar ik graag mee… Lees verder
Hans Asbreuk

Hans Asbreuk

School: Stichting SignumSchoolprofiel: POPlaats: 's-Hertogenbosch e.o. Mijn ervaring als ‘Slim-Fit-school’ directeur zet ik nu vooral in voor het lokale onderwijsinnovatieproject PITCH073. Belangrijk… Lees verder
Jan Jaap Wietsma

Jan Jaap Wietsma

School: ​Greijdanus ZwolleSchoolprofiel: VOPlaats: ZwolleBinnen IIO heb ik uitgebreide ervaring opgedaan met het geven van lessen met videoconferencing en het begeleiden van docententeams om daar… Lees verder
Ilse DHondt

Ilse DHondt

School: Verschillende basisscholen in EindhovenSchoolprofiel: POPlaats: EindhovenIk houd mij bezig met het schrijven van lesmateriaal rondom Wetenschap&Technologie, zodat dit vakgebied meer belicht wordt in het… Lees verder