De Innovatiebrigade

Licentie

Het netwerk van de Innovatiebrigade bestaat uit ervaren leerkrachten en schoolleiders die op hun eigen school vernieuwingen hebben doorgevoerd. Tijdens IIO ondersteunden de Brigadiers andere scholen en docententeams met ontwikkelingsvraagstukken. Het doel was om hernieuwde energie en input te genereren voor prangende vraagstukken. Leidende principes in het werk van de Brigadiers waren het leren van elkaar en het luisteren naar- en ondersteunen van ideeën van de professionals in een school. Methoden en technieken die gebaseerd zijn op positief denken én positief doen stonden hierbij centraal.

Innovatiebrigade: wat, wie en hoe?
De Innovatiebrigade was voor nieuwsgierige scholen die bezig zijn met hoe het anders, beter, leuker en slimmer kan. Scholen die willen vernieuwen, maar wel wat ondersteuning kunnen gebruiken van mede-onderwijsvernieuwers.

Tijdens een middag met de Innovatiebrigade gingen we gaan met zoveel mogelijk betrokkenen (leiding, leraren, leerlingen, medewerkers en ouders) in gesprek om samen te onderzoeken hoe het slimmer, beter en leuker kan. De Brigadiers beantwoorden samen met de betrokkenen vragen als: Welke aanpak en samenwerkingsverbanden zijn daarvoor nodig? Wat zou echt verschil kunnen maken? Waar lopen jullie tegenaan? Wat geeft inspiratie? We zoomen in op de visie en ideeën van de school en sluiten aan bij wat er goed gaat. Heb je behoefte aan een andere vorm van ondersteuning?

Hoe werd je InnovatieBrigadier?

Leerkrachten en schoolleiders konden een gratis training volgen. De training besloeg drie middagen waarin leren van en met elkaar centraal stond. Zo deden de Brigadiers relevante kennis over vernieuwen en veranderen in de onderwijspraktijk op. Op basis van voorbeelden uit de eigen praktijk werkten onderwijsprofessionals in een persoonlijk leerprogramma aan thema’s als ‘ik als onderwijsvernieuwer’ en ‘het creëren van draagvlak voor nieuwe ideeën.’

Na afronding van het vernieuwingstraject hadden de Brigadiers de vaardigheden om de nieuw verworven kennis direct toe te passen in de werkpraktijk. Zo werden zij in staat gesteld om andere scholen te helpen met hun vernieuwingsvraagstukken.

Het programma is gevalideerd in het lerarenregister, dus als docent telde je inzet officieel mee in het kader van professionalisering.

Meer over de Innovatiebrigade
    Lees hier alle berichten over de Innovatiebrigade
    InnovatiebrigadeEen overzicht van alle nieuwsberichten over onze Innovatiebrigade

    De Innovatiebrigadiers

    Dennis Oeveren

    Dennis Oeveren

    School: Landstede groepSchoolprofiel: VOPlaats: Harderwijk  Mijn naam is Dennis van Oeveren. Ik ben docent,  en Master Leren en Innovatie bij Landstede Groep in Nederland. Mijn aanpak is om… Lees verder
    Carlina van den Heuvel

    Carlina van den Heuvel

    School: KBS De ViersprongSchoolprofiel: POPlaats: WijchenAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met visie gestuurd werken aan onderwijsvernieuwing. Het is niet mogelijk om onderwijsvernieuwing… Lees verder
    Joost Timmermans

    Joost Timmermans

    School: Het Goese Lyceum, Pontes ScholengroepSchoolprofiel: VOPlaats: GoesAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met hoe diversiteit te gebruiken om een team verder in hun dynamisch groepsproces te begeleiden.… Lees verder
    Nicole Hanegraaf

    Nicole Hanegraaf

    School: Delta OnderwijsSchoolprofiel: POPlaats: OosterhoutAls onderwijsvernieuwer houd ik mij bezig met: Met verschillende teams/ scholen ontwikkelen van een heldere visie op ontwikkelen en leren… Lees verder