Onderwijsteams

Innovatief onderwijsexperiment zorgt voor professionalisering en onderwijs op maat

Licentie

Onderwijsteams is een innovatief onderwijsexperiment in het voortgezet onderwijs waarbij docenten ruimte krijgen om te professionaliseren.

Deze ruimte ontstaat doordat leraren aan een grote groep lesgeven, bijgestaan door een of meerdere onderwijsondersteuners. Leraren kunnen daardoor kleine groepjes leerlingen extra instructie geven. De overige leerlingen zijn zo zelfstandig mogelijk aan het werk, waarbij ze creatief gebruikmaken van digitale middelen.

Zo neemt de leraar verantwoordelijkheid voor het leren van de leerlingen, daarnaast stuurt hij zelf de onderwijsondersteuners aan. De docent kan zich meer richten op de kern van het vak, het leerproces van de leerlingen.

Licentie

Zelf aan de slag met de kennisproducten

De bovenschools projectleider en de deelnemende scholen hebben een website gemaakt met een overzicht van de kenmerken van het concept. Tevens wordt de opgedane kennis en ervaringen door de deelnemende scholen aangeboden in de vorm van kennisproducten: beschrijvingen, best practices, filmpjes, websites,…

Om de kennisproducten vindbaar te maken hebben zijn deze in een overzichtsmatrix gekoppeld aan de uitgangspunten van het concept Onderwijsteams.

Via deze matrix kunnen we je de kennisproducten op een gestructureerde manier aanbieden, maar ook een groeipad voor jouw school helpen invullen. Om je daarbij te helpen is er een web-app ontwikkeld, waarmee de huidige en de gewenste situatie op jouw school in kaart kunt brengen.

Handige links naar de kennisproducten op een rij

Onderwijsteams: de video

Bekijk de video die in 2012 over het Onderwijsteams-experiment is gemaakt:

Lees ook
Meer nieuws
OnderwijsteamsAlle artikelen over Onderwijsteams

De Innovatiebrigadiers

Mirelle Vermeulen

Mirelle Vermeulen

School: Hof ter WeideSchoolprofiel: POPlaats: UtrechtWat ik belangrijk vind in het onderwijs is het in hun kracht zetten van leerkrachten en schoolleiders. Wat zijn de kwaliteiten en hoe… Lees verder
Stef van Wickeren

Stef van Wickeren

School: Kindcentrum Campus Columbus (Dalton)Schoolprofiel: POPlaats: HeerhugowaardIk ben sinds 2005 ontwerper en directeur van een vooruitstrevend, eclectisch onderwijsconcept met Dalton als basis. Inmiddels uitgegroeid… Lees verder
Lucelle Deneer

Lucelle Deneer

School: Christelijk College GroevenbeekSchoolprofiel: VOPlaats: ErmeloAls onderwijsvernieuwer houd ik mij vooral bezig met het ontwikkelen van lessen waarin gamification, beloningen en pgo’s gecombineerd… Lees verder
Jan Jongeneelen

Jan Jongeneelen

School: R@velijnSchoolprofiel: VOPlaats: Steenbergen  Collega’s zeggen over mij “Jan weet in onze organisatie “out of the box” te zoeken naar oplossingen waar we door onze eigen… Lees verder